Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Hur länge bör jag vänta med att dejta efter skilsmässan?”
05 jan, 2023
kvinna på dejt
Hon har gått igenom en väldigt jobbig skilsmässa och har nu träffat en man på jobbet som hon gärna skulle vilja dejta. Samtidigt känner hon sig lite skrämd av tanken på ett nytt förhållande, och undrar nu hur hon ska göra? Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger råd.
Annons
Fråga: Jag är en tjej på dryga trettio år som genomgått en väldigt jobbig skilsmässa. Det var tungt, bråkigt men nu efter dryga året har det mesta fallit på plats och min exman och jag har blivit överens. Vi är inte ovänner men heller inte bästa vänner. Men under hela denna tid har jag tänkt att jag ska hålla mig långt ifrån män och inte låta mig dras in i något nytt förhållande. Jag ville ha tid för mig själv och att bli hel igen och må bra, hinna träffa vänner, träna och hitta mig själv efter tunga år.
Men så träffade jag nyligen en man via mitt arbete som fick mig helt på fall. Han började flirta med mig och jag känner mig som 15 år igen. Jag gör mig extra fin de dagar jag vet att vi ska ses och alla föresatser har flugit sin kos. Äntligen kan jag känna lite glädje och pirr igen men samtidigt skrämmer detta mig.
Är jag dum som låter mig dras med i detta när jag bestämt mig för att hålla män på avstånd? Hur tycker du att jag ska göra? Jag kan inte låta bli att drömma om att det ska hända något mer med denne man och att vi ska gå på en riktig date. Jag vet att han varken är gift eller har flickvän. Ska jag försöka undvika honom eller vad tycker du? /Drabbad
Se också: 6 tecken på att någon är attraherad av dig
6 tecken på att någon är attraherad av digBrand logo
6 tecken på att någon är attraherad av dig

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så härligt att det börjat ordna sig efter den jobbiga skilsmässan. Jag tycker att dina föresatser låter bra men det blir inte alltid som man tänkt sig. Ibland bara drabbas man av någonting som en blixt från klar himmel. Det kan vara svårt, ja till och med omöjligt, att undvika. Jag tycker inte heller att det finns någon anledning för dig att undvika honom när du nu känner som du gör. Ta emot alla de positiva känslor som detta för med sig. Det kan du verkligen behöva efter en tung tid. Ingenting kan pigga upp som en liten flirt! Du vet inte heller vart detta leder. Kanske stannar det vid en liten flirt och kanske någon enstaka dejt. Eller så visar det sig bli något mer och allvarligare.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ta emot de positiva känslorna
Du behöver inte gå för fort fram och planera en framtid med honom direkt, men ta chansen att lära känna honom och se vad som händer. Du kan ändå fortsätta att träna och träffa vänner även om du även träffar honom. Du är fortfarande ung och jag tycker du ska ta de chanser och tillfällen som livet bjuder. Varför inte föreslå honom en fika nästa gång ni ses? Eller så njuter du bara av spänningen som finns mellan er och avvaktar och ser vad som händer.