Min man är så negativ – vad ska jag göra?
Fråga: Jag är en 39-årig kvinna som nyligen träffat en ny man. Han är jättefin på alla vis, förutom att han är så pessimistiskt lagd och hittar små problem i det mesta. Själv menar han att han bara är realist och en bra motpol till min kanske lite naiva optimism och positiva läggning. Vi har ändå mycket kul ihop, men det stjäl en del av min energi. Eftersom jag vill vara med honom skulle jag gärna få tips på hur man kan hantera det här? Hur kan vi mötas i våra olikheter?
/Alice
Anna Bennich

- Anna Bennich är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, föreläsare och författare. Hon är också MåBra:s egen psykolog som svarar på läsarfrågor om bland annat stress, sömn, ångest och depression, men också relations- och livsstilsfrågor.
Psykologen Anna Bennich svarar:
Olikheter är något som vi alltid behöver förhålla oss till när vi ska leva tillsammans med någon annan (inte minst efter förälskelsefasen där alla den andres tokigheter är jättegulliga bara). Olikheter kan vara givande så länge de inte krockar alltför mycket och istället förvandlas till rena oförenligheter.
Först, grattis till dig. Optimism har i forskningen visat sig vara en fördel när det gäller vårt välbefinnande, där vår mentala hälsa, vår motståndskraft och våra relationer till andra påverkas positivt. Men pessimism är inte enbart något negativt. Till viss del kan låga förväntningar minska ångest och öka upplevelsen av kontroll. Det kan också vara hjälpsamt när det finns risk för negativa utgångar av ett beslut eller en situation.
Så till viss del har han rätt, din nye man, det kan ibland vara en bra motpol till den mer sorglösa inställningen. Men en alltför pessimistisk hållning blir ju ganska tung att gå bredvid. Att ständigt dryfta negativa tolkningar av livets skeenden gör varken gott för personen som ofta målar tillvaron svart, eller de som behöver lyssna på alla (potentiella) problem.
Träna på att förändra tankebanorna
En hel del beteenden kan man ju förändra. Till exempel kan man träna på att hindra impulsen att högt uttrycka sina negativa tolkningar alltid – lägga märke till den negativa tanken men inte direkt meddela omgivningen. Ibland kan man även träna på att säga lite tvärtom. Att tänka ”det går aldrig” men säga ”det låter kul, hoppas det kan funka” kan vidga den egna repertoaren lite. Det knepiga med det här tipset är att det är din man som måste göra jobbet. Och då behöver han ju se sin pessimism som ett problem (bland alla andra problem han redan tycks se).
Ingen är perfekt
Till viss del kan man korrigera sig i en relation, hitta kompromisser och mer kompatibla förhållningssätt. Resten behöver man acceptera om det ska gå att leva ihop. Du kan prova att medvetet besluta dig för att ha en acceptans till hans pessimism, försöka låta en gnällig ton rinna av när du hör den. En hjälpsam strategi kan vara att kvitta den andres jobbiga sida med en egen jobbig sida. Ingen är ju perfekt som vi vet, och vi kommer heller aldrig träffa någon där allt fungerar och inget irriterar.
Men det som irriterar behöver förstås vara tillräckligt hanterbart. Visst trubbel går bättre att acceptera (t ex den andre är lite stökigare) men annat blir omöjligt att leva med (t ex aggressivitet). Huruvida din nye mans pessimism kommer att störa alltför mycket kommer du bli varse med tiden. Men klokt är att ta upp det med honom på ett vänligt sätt, beskriva det som en oro hos dig. Och därefter se om ni kan hitta ett sätt där du inte behöver ta del av det eländiga så ofta.