Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min särbo vill inte flytta ihop – på grund av mina tillitsproblem
09 maj, 2023
En svartsjuk kvinna sitter i soffan med mobilen i handen och håller sig för pannan
Läsaren har blivit sviken tidigare i sitt liv och är misstänksam mot sin nuvarande särbo. Men på grund av tillitproblemen vill han inte längre flytta ihop. Nu vänder sig insändaren till relationsexperten Nina Ljungberg för råd.
Annons
Fråga: Min särbo har förlorat hoppet om oss och vill inte längre att vi flyttar ihop. Han säger att han älskar mig men tror inte att det kommer fungera att bo tillsammans med mig på grund av att jag är misstänksam, anklagar och kontrollerar allt han gör. Han påstår att mina tillitsproblem knäcker honom samt förstör vår relation.
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?
Till viss del ligger det något i hans påståenden, för jag har blivit sviken så många gånger av andra att jag har svårt att lita på någon. Han själv är snäll, lite naiv och har aldrig blivit bedragen så han kan inte riktigt förstå mig. Även om jag vet att han är ärlig vågar jag inte tro att han kommer vara trogen. Min magkänsla säger att jag kommer bli sviken igen och man kan ju inte rå för hur man känner.
Annons
Jag vill inte förlora honom, men vet inte vad jag ska göra. Jag tror att problemen skulle försvinna om vi bodde tillsammans och kunde umgås mer. För om vi var mer tillsammans skulle jag vara lugn. /Längtande sotis.

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Fundera på varför du känner som du gör”
Nu har du allt att vinna på att ta itu med dina hjärnspöken. För du beskriver att era problem snarare skapas av din rädsla än att du har en opålitlig partner. Då är inte lösningen mer kontroll eller att allt blir bra av att ni bor tillsammans.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Självklart har du rätt till dina känslor, men en magkänsla baserad på rädsla och gamla upplevelser är väldigt opålitlig och den vilseleder dig. Fortsätter du att låta tidigare erfarenheten påverka er kontakt, kommer era känslor snabbt bli giftiga och ogrundad misstro leder ofta till uppbrott. Ingen får begränsa tillvaron för någon annan och även om ni är ett par behöver ni inte veta precis allt om varandra för att kunna lita på varandra.
Annons
I en kärleksrelation är tillit själva grundstommen och det som ger förståelse för varandras olikheter är kommunikation. Förklara för din partner hur du känner och varför, men anklaga inte honom. Kan du erkänna ditt problem och därefter ta ansvar för dina känslor och vad du gör med dem, kan ni skapa nya möjligheter för en bra relation.
När dina tvivel vaknar – lugna tanken och stå emot första impulsen att hålla korsförhör. Fundera på varför du känner som du gör och hur du vill agera. Istället för att kontrollera vad din partner gör – utmana dig själv, bryt tidigare mönster och hitta lugn i det. Skulle något dilemma uppstå – ta det när det kommer istället för att gå runt och vara beredd på det värsta som kan hända. Sådant dränerar dig bara. Acceptera att du inte kan ha kontroll på allt, lita på att du är värd att älskas och våga tro på att det kommer blir bra.