Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Maken är svartsjuk på mitt ex – hur undviker jag drama?
08 maj, 2023
Kvinna pratar med sin man som vänder bort ansiktet
Hennes man är svartsjuk på exet vilket ställer till det i relationen. Nu bävar hon inför en sammankomst där exet kommer att delta, och vänder sig därför till relationsexperten Nina Ljungberg för tips.
Annons
Fråga: Min man är svartsjuk på mitt ex och problemet är att det finns vissa situationer som vi alla måste träffas i. Stannar min man hemma tar hans fantasier över och det blir utfrågning och anklagelser om otrohet och flirt när jag kommer hem. Följer han med börjar vi alltid tjafsa på grund av mitt ex och hans svartsjuka irriterar mig.
Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Hur hanterar jag svartsjuka?
Han har ingen anledning att känna som han gör och för att han verkligen ska förstå att allt är avslutat mellan mig och exet säger jag aldrig något bra om honom utan bara det som när negativt. Men det hjälper inte.
Nu är vi bjudna på en större sammankomst där exet kommer delta. Jag bävar. Finns det något som jag kan göra för att öka chansen att det blir en trevlig kväll utan svartsjukedrama? /Sonja
Annons

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Bäst att inte prata om exet alls”
Att ha en svartsjuk partner är slitsamt, men det är också jobbigt att vara den som kämpar med oro, rädsla och fantasier om vad som skulle kunna hända. Svartsjuka kan exempelvis bero på bristande tillit men det också handla om kontrollbehov, svag självkänsla eller tidigare upplevelser av svek.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Det är förståligt om du blir irriterad men om du istället kan sträva efter att förstå varför hans känslor uppstår, kan det ge er ledtrådar för att ni ska få det bättre tillsammans. Fundera på om du sänder ut dubbla signaler. Du skriver att du bara kan lyfta fram exets negativa sidor när du pratar om honom, men sådant kan faktiskt snarare trigga svartsjuka än lugna oro. Allra bäst är om ni inte behöver prata om exet alls utan hellre fokusera det som är bra mellan dig och din man och sådant som fungerar i er relation.
Annons
Ett annat tips är att inte ta inte åt dig av obefogade anklagelser eller gå i fällan att gång på gång bedyra att du inte flirtat eller varit otrogen. Är anklagelserna osanna – förklara att det inte stämmer men ”mata inte svartsjukan” genom att fortsätta försvara eller övertyga.
Inför nästa sammankomst; fråga din man om det finns något som du kan göra för att trygga honom så han inte ska tvivla på dig. Vad kan ge honom ett större lugn när ni alla måste ses? Kanske kan det vara sådana saker om att inkludera din man i de samtal som sker, särskilt om exet är med och pratar. Eller att han inte ska behöva riskera att bli ”lämnad ensam” medan du minglar runt. Förmodligen är det extra viktigt för honom att du markerar att det är ni som är ett par när ni umgås med andra och där exet är med.
Förhoppningsvis kan små korrigeringar minska risken för svartsjukans konsekvenser och att ni istället får en trevlig kväll. Fast även om det finns sådant som du kan bidra med för att minimera risker för svartsjuka – är det din man som ansvar för hur han lever ut känslor som kan uppstå och att han intet låter det förstöra mellan er.