Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vännen svek mitt förtroende – vad ska jag göra?
05 apr, 2023
tre vänner tar ett foto tillsammans
Hon berättade en sak i förtroende till sin vän. Vännen berättade det vidare. Nu känner hon sig oerhört sviken. Samtidigt vill hon inte bryta kontakten. Hur ska hon göra? Så här svarar Maria Jacquline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag är pensionerad sedan flera år och trivs bra med mitt liv. Jag har två goda vänner som jag umgås mycket med. Vi tre damer är ute och går, gympar ihop, äter middag ibland och en massa annat. Ofta sitter vi bara och pratar och har trevligt. Vi skrattar ofta, vilket är härligt. Men vi kan också prata om allvarliga och jobbiga saker som hänt eller händer. Ibland träffas vi två och två, men väldigt ofta alla tre.
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slutBrand logo
5 varningstecken på att er vänskap är på väg att ta slut
Tyvärr har jag nu upptäckt att en av vännerna berättat vidare en sak som jag sagt i förtroende. Jag är så besviken och vet inte vad jag ska göra. Jag vill förstås inte vara vän med någon som sprider vidare saker som jag berättar. Jag skulle själv aldrig drömma om att göra någonting sådant och känner mig så besviken. Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag vill ju helst inte bryta med henne eftersom vi har så mycket trevligt. Men hur ska jag kunna lita på henne igen? Jag har inte tagit upp detta med henne eller den andra väninnan, för jag vill först höra vad du har att säga om saken. Vad tycker du, Maria?
/Skvallerbytta
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Det är förstås väldigt tråkigt att upptäcka att man inte kan lita på någon som man trodde. Men är du helt säker på att din väninna uppfattade det du berättade som något du inte ville att hon skulle berätta vidare? Jag tycker att du ska börja med att berätta för henne och ge henne en chans att förklara.
Alla gör fel ibland
Ibland berättar vi saker vidare som vi hört, utan att förstå att den det gällde inte ville det. Därför är det bra att man, i samband med att man ska berätta någonting i förtroende, uttalar just att man inte vill att det ska föras vidare. För allt i ett samtal mellan vänner behöver ju inte vara hemligt. Är det så att väninnan vetat att du inte ville att hon skulle berätta vidare tycker jag att det är betydligt allvarligare. Då visar hon ju tydligt att hon inte är att lita på. Men jag tycker inte att du behöver säga upp bekantskapen med henne för det. Ingen av oss människor är perfekta och alla gör vi fel ibland. Din väninna har många positiva sidor och ni tre tycks ha så härlig gemenskap med många trevligheter.
Annons
Däremot kan du vara försiktig att dela med dig till henne av sådant som du inte vill ska spridas vidare. Du får helt enkelt låta bli att berätta om just dessa saker för henne och kan då i stället prata med den andra väninnan, men tydligt säga att du inte vill att hon för det vidare, ens till den tredje.