Min storasyster är arg och bitter – hon bara klagar
Fråga: Jag är så ledsen över att kommunikationen inte fungerar med min storasyster. Vi har stått varandra nära under många år, men sedan vi fick familjer är hon ständigt arg och besviken på saker jag säger och gör.
Vår relation är fin bortsett från att hon ofta är arg och faktiskt elak. Jag tycker att jag visar henne kärlek och uppskattning, stöttar henne, är lojal och prioriterar henne. Vi ses flera gånger i veckan med eller utan barn, även med partners och jag inkluderar henne med alla mina vänner och aktiviteter. Men hon hittar bara fel och verkar inte se det som fungerar. Hon är besviken för att hon inte får vara barnvakt trots att jag förklarat att jag inte vill att någon med egna barn passar mina barn för det blir för mycket att hålla koll på. Vi har ändå försökt flera gånger, men då har någon blivit sjuk.
Det känns mer som ett krav än en avlastning. Jag tycker att hon ständigt letar bevis för att hon är bortvald och oälskad.
Jag älskar henne och uppskattar henne och hennes familj. Men jag har också ett rikt socialt liv med personer som jag vill göra planer med. Sista året har jag verkligen försökt umgås extra eftersom hon efterfrågar det. Jag har bland annat bytt gym för att vi ska kunna träna ihop.
Trots det får jag bara anklagelser tillbaka om vad vi inte gör ihop. Jag har aldrig synpunkter på hur hon lever sitt liv men hon ifrågasätter mycket i mitt. Hennes påhopp om att jag är egoistisk sårar mig mycket varje gång. Hon säger att jag ger henne mycket men inte exakt det hon vill. Vad ska jag göra?
/Ledsen lillasyster
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jaqcueline Bratt svarar: "Sitt ner i lugn och ro och prata igenom det här"
Så tråkigt att höra att du har så jobbigt med din storasyster. Jag förstår att du blir ledsen över att er relation inte fungerar. Det låter som om du anstränger dig mycket för att göra henne tillfredsställd och kunna umgås med henne, men ändå blir hon aldrig riktigt nöjd. Det låter som om det är någonting annat som skaver för din syster än just hur mycket ni umgås.
Du skriver att ni stått varandra nära innan men att det förändrats när ni båda fick familj och barn. Då blir det förstås så att ni båda prioriterar annorlunda och har ert fokus mer på er närmsta familj än på er syskon. Det är ju en naturlig utveckling och ställer för det mesta inte till några problem. Men mellan er gör det uppenbart det och det får mig att undra om det ligger någonting annat i botten som skaver mellan er. Fanns det rivalitet mellan er två under tiden ni växte upp? Hur såg balansen mellan er ut då? Ibland kan svaret finnas där, men det behöver inte vara så.
Ni har allt att vinna på att försöka reda ut detta en gång för alla
Maria Jaqcueline BrattDet kan också handla om att din syster faktiskt av någon anledning är missnöjd med sitt liv, kanske sitt äktenskap eller någonting annat. Hon ser på dig som har ett i hennes ögon ”perfekt” liv vilket gör henne avundsjuk och kanske missunnsam.
Det är verkligen svårt att vet vad det är som gör att din syster reagerar som hon gör. Jag tror att du och din syster skulle behöva sitta ner i lugn och ro och prata igenom det här. Kanske vore det bra att ta hjälp av någon professionell för att ni inte ska hamna i bråk och anklagelser. Jag tycker att ni kan vända er till familjerådgivningen eller någon annan terapeut som kan hjälpa er att sätta ord på det som blivit jobbigt och hur ni kan göra för att förändra det.
Som du skriver har ni en i grunden bra relation och ni älskar varandra. Då har ni allt att vinna på att försöka reda ut detta en gång för alla. Även era barn, kusinerna kommer att dra nytta av att er relation blir bättre. Att vårda sina relationer är en bra investering för framtiden. Jag hoppas ni kan hitta bra hjälp och få en mer konfliktfri relation.