Hjälp, mamma blev änka och nu förstör hon våra liv!
Fråga: Vi är två systrar som har ett stort gemensamt problem med vår mamma. Vi är tre syskon och har en yngre bror också, men han har inte alls samma problem som vi. Min syster och jag står varandra nära, bor nära varandra och har barn i samma ålder. Vi umgås ofta familjevis och våra respektive män trivs bra ihop.
Vår bror och hans familj bor också i samma stad och honom träffar vi också om än inte lika ofta som vi systrar träffas. Han har bara ett barn som är yngre än våra. Vår mamma är änka sedan några år och är den som alltid styrt och ställt i familjen. Vår pappa var ganska timid och gjorde inte mycket väsen av sig. Han var väldigt kärleksfull och det är väl vår mamma också egentligen.
Men hennes kontrollbehov förtar en hel del av detta. Så länge vår pappa levde så styrde hon och ställde med honom och vi systrar ”slapp undan” en hel del. Men efter pappas död för några år sedan så riktade hon i stället in sig på oss. Dock inte på vår bror. Mamma ringer ofta och kräver att vi ska hjälpa henne med massa saker. Vi ska köra henne hit eller dit, handla åt henne, fixa olika ärenden eller bara hålla henne sällskap. Det är som att hon inte fattar att vi har ett eget liv som är fyllt med jobb, barn och alla deras aktiviteter.
Vi förstår att hon känner sig ensam och vi har båda försökt så gott vi kan att ställa upp på hennes önskemål. Men hon begär bara mer och mer och det börjar snart bli ohållbart. Det känns som att hon förstör våra liv och hon kan ju leva i många år till och det känns väldigt svårt. Vi älskar förstås vår mamma men det finns ju gränser!
/Systrarna
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Maria Jacqueline Bratt: ”Börja sätta gränser för er mamma”
Ja visst finns det gränser men man måste själv bestämma dem. Det låter definitivt som om du och din syster skulle behöva bestämma er för var era gränser går och hur de ska se ut. Det är tydligt att er mamma är van att vara den som styr och säkert också att få som hon vill.
Er pappa lät sig styras och det är inget fel i det så länge han mådde bra av det. Medan han levde så kom ni systrar undan men nu är det ni som får all er mammas uppmärksamhet och krav. Vad tror ni det beror på att er mamma inte ställer samma krav på er bror? Frågar hon inte honom eller är det så att han har satt upp sina gränser som gör att hon inte vänder sig till honom? Hur det än är med den saken så behöver du och din syster ta tag i detta och börja sätta gränser för er mamma. Hon kommer nämligen inte sluta av sig själv utan risken är, som ni redan uppmärksammat, att hon bara blir mer och mer krävande.
Jag tycker att du och din syster ska sätta er ner och prata ihop er. Bjud gärna in er bror också så att han får höra hur ni har det. Jag tycker att ni tre syskon skulle kunna utarbeta en gemensam ståndpunkt och gemensamma regler vilket gör det lättare för er mamma och för er alla. Hur mycket tid har ni möjlighet att sätta av till er mamma? När passar det er att hjälpa henne eller sällskapa med henne? Vilka saker behöver hon hjälp med och vad är bara för hennes bekvämlighet? Ni kan göra upp listor och scheman som gör att allt blir överskådligt för er alla. Om ni exempelvis ska hjälpa henne med att handla så bestäm en dag i veckan som passar just er familj. Dels är det ofta lättare om man vet när saker ska ske och inte bara blir uppringd och ska försöka pressa in det i ett redan tight schema.
Om ni tre syskon delar på det som behöver göras så blir det bara var tredje vecka ni behöver hjälpa till, och dessutom mer planerat. Jag tror att det skulle underlätta mycket. Det är också viktigt att ibland faktiskt säga nej till er mamma och hänvisa till att ni inte har tid eller möjlighet. Med struktur och planering tror jag att det kommer kännas lättare för er. Er mamma kan förstås få lite svårt för denna förändring om hon är van att alltid få som hon vill. Men det kan ändå bli lättare för henne om hon vet exakt vad som gäller och har ett schema på kylskåpet. Lycka till.