Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min mamma talar illa om mina syskons pappa – vad gör jag?
31 mar, 2023
En tonåring som lyssnar på sin arga mamma
Storasystern är orolig för sina småsyskon. Anledningen är att mamman talar illa om pappan efter separationen - och småsyskonen mår dåligt över det. Hon undrar hur hon kan hjälpa sina småsyskon. Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt.
Annons
Fråga: Min mamma har blivit lämnad av sin man för en annan efter 15 år. Han var inte min pappa, men har funnits för mig som en pappa. De har två barn tillsammans som alltså är mina småsyskon, en flicka på 12 år och en pojke på 11 år.
Jag bor i en ort ganska nära och kommer hem då och då. Sist jag var hemma blev jag förfärad över hur det var. Mamma var såklart ledsen, men mest var hon bitter och arg. Hon säger hela tiden dåliga saker om mina småsyskons pappa, även så de hör. Jag pratade med mina syskon en kväll när mamma var borta och de berättade att så gör hon hela tiden. När de ska åka till sin pappa frågar hon om det är nödvändigt att hälsa på hos "den grisen". Mina syskon känner sig jätteledsna över detta för de älskar såklart sin pappa. Men de vågar inte säga något till mamma för att hon inte ska bli mer ledsen. De säger att om hon inte slutar prata illa om pappa så vill de hellre bo hos honom, för han pratar inte illa om mamma.
VIDEO: 3 bråk som kan betyda att er relation är på väg att ta slutBrand logo
VIDEO: 3 bråk som kan betyda att er relation är på väg att ta slut
Jag är förvånad över hur min mamma beter sig och tror inte att hon förstår att hon riskerar att barnen tar avstånd från henne om hon fortsätter. Jag tycker så synd om mina småsyskon, men också om mamma. Deras pappa är en jättefin och bra kille som det inte är något fel på. Han råkade bara bli kär i en annan och sånt kan ju hända. Min mamma har aldrig talat illa om min pappa utan jag har alltid haft en bra relation till honom, men bott hos mamma. Vad kan jag göra för att hjälpa till? /Skitsnack
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så bra av dig att du reagerar över hur dina småsyskon har det. Det är förstås inte alls bra att din mamma beter sig så här. Visst kan man förstå att hon är ledsen, arg och förtvivlad, så det är en förklaring men inte ett försvar för hennes beteende.
Dina småsyskon har förstås rätt att vara hos sin pappa och att älska honom precis som innan. För dig vågar de också öppet berätta hur de känner, vilket är väldigt bra. Det är också ett bra exempel på hur tokigt det blir när en förälder talar illa om den andra. Då vänder sig barnen, förr eller senare, ofta mot den som talar illa.
”Försök få henne att förstå barnens perspektiv”
Jag tycker att du ska prata med dina småsyskon igen och berätta att det er mamma gör är tokigt och att du ska försöka hjälpa dem genom att prata med henne. Det är bra att de vet att du tänker göra det. Sedan ska du prata med din mamma och säga att du förstått vad som händer och höra vad hon säger. Försök få henne att förstå hur dåligt detta är och att hon måste ändra sig. Kanske skulle din mamma behöva någon att prata med om all den sorg och ilska hon bär på sedan hon blev lämnad. Hennes bitterhet ska inte gå ut över barnen utan hon måste försöka styra och handskas med dessa känslor på annat sätt.
Annons
Du kan också uppmana din mamma att gå på samtal tillsammans med dina småsyskons pappa så att de tillsammans kan försöka få till en bättre stämning mellan dem. Egentligen är det inte din uppgift att prata din mamma ”tillrätta”, men i det här fallet är det bra att du kan gå in och skydda och hjälpa dina småsyskon. Hoppas din mamma kan ta sitt förnuft till fånga.