Min man har slutat få stånd – är han inte attraherad längre?
Fråga: Jag är 34 år och tillsammans med en lika gammal man sedan tre år. Vårt problem är att han har svårt att få stånd, eller att det försvinner medan vi har sex. Han säger att det fungerar bättre när han onanerar och det får mig att känna att han inte attraheras av mig längre eller att jag inte är viktig för honom. Han säger att det inte är så, men har heller inget svar på varför hans kropp inte fungerar som den borde.
Vi kan inte prata om det här på ett bra sätt. Det slutar alltid med att jag blir arg och säger mindre trevliga saker samt hotar med att göra slut om det inte blir bättre. Han har varit till läkare och fått Viagra som hjälper ibland. Men jag känner inte att det är äkta känslor när en tablett måste till för att vi ska få till det. Som det är just nu undviker han närhet och allt som skulle kunna leda till att vi har sex.
I början av vår relation fungerade allt bra, hur kunde det bli så här? /Minna
Sexologen Ulrika Sjöberg svarar: "Att stånd håller vid onani tyder på upplevd press vid gemensamt sex"
Faktum är att detta är det vanligaste sexuella besväret som män söker hjälp för. Erektionsproblem är lika komplext som alla problem man kan få som rör det sexuella. Det kan finnas kroppsliga orsaker bakom som behöver utredas eller läkemedel som kan påverka förmågan till erektion, men jag utgår från att en läkare gått igenom de frågorna innan recept skrevs ut på Viagra. Andra orsaker kan vara stress, prestationsångest eller problem i relationen.
Det kanske inte började så, men nu hör jag att ni har hamnat i ett negativt kommunikationsmönster där ni båda troligen känner er otillräckliga, sårade och inte når varandra. Jag förstår att du funderar mycket och tänker att han inte har samma känslor för dig längre men jag tror att du ska lita på det han säger om motsatsen. Att erektionen håller på ett annat sätt vid onani tolkar jag som att han då slipper pressen som uppstår i det gemensamma sexet.
Ulrika Sjöberg

- Ulrika Sjöberg är auktoriserad sexolog, legitimerad barnmorska, KBT/ACT terapeut steg 1 och parterapeut.
- Hon driver och arbetar på en egen mottagning. Vid sidan av svarar hon på frågor om sexuell hälsa från våra läsare.
Så fungerar en erektion
För att ge dig lite perspektiv ska jag berätta hur en erektion fungerar. En penis är konstruerad så att den har blodkärl och svällkroppar som kan ta emot ökad mängd blod och bevara ett högt tryck. För att inte ha erektion hela tiden, vilket skulle vara komplicerat, har kroppens nervsystem spärrar som först måste släppas. Det kan ske om personen är tillräckligt trygg, avstressad och lustfylld.
Om personen känner rädsla för att hamna i en situation som riskerar att väcka prestationsångest, konflikter och hot om att bli lämnad kommer hjärnan uppfatta situationen som hotfull, och blodet kommer att prioriteras till andra delar av kroppen än att upprätthålla en styv penis.
Samlagsförbud kan bygga trygghet
Att han undviker sex känns alltså troligtvis skönast i stunden för att han slipper konflikterna, men det blir inte en hållbar lösning i längden. Ni skulle vara hjälpta av att göra tvärtom. Mer närhet, smek och njutning stärker banden mellan er, får er att slappna av och ger lusten en chans att vakna. Men det behöver ske utan press på att något särskilt ska ske. Därför brukar jag föreslå samlagsförbud och föreslå att paret bara letar njutning på andra sätt där pressen på erektion minskar.
Ju längre en sexuell relation pågår, desto större möjlighet har man att lära känna varandra bättre och förstå varandras vägar fram till njutning. När sexlivet blir mer avslappnat upplever de flesta män att erektionen blir mer stabil och de gånger det inte fungerar uppfattas det inte så hotfullt.
Utmana myterna kring sex
Oavsett grundorsaken till problemet har din partners reaktion och tankarna det lätt till för dig själv ökat ert problem. Jag tycker att ni ska börja där i er kommunikation och hjälpas åt med att skapa ett bättre utgångsläge för er båda att vara trygga och få möjlighet att njuta.
Vi är ofta starkt färgade av ett manus kring hur sex ska gå till och då har vi en bild av att det riktiga sexet ska avslutas med penetrerande samlag. Till det hör också tankar kring att en partners erektion är beviset för hur attraktiv man är i den andres ögon. De här idéerna behöver ni båda utmana för att lösa ert problem.
Be om ett samtal och berätta om din oro. Lyssna på hur han upplever det och försök tillsammans att skapa nya förhållanden för njutning i stället för känslor av otillräcklighet.