Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Jag har ingen sexlust kvar – kan det vara medicinen?
22 nov, 2024
En man som sitter på en säng och
Foto: TT
Sedan ”Rolf” började med en diabetesmedicin har han fått problem med att ha sex. Beror det på medicinen? Vad kan han få för hjälp? Läkaren Hanna Brännlund svarar.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?Brand logo
Sexologen svarar: Kan relationen överleva när den ena har tappat sexlusten?
Fråga: Jag är en man på 54 år som har diabetes och högt blodtryck. Nyligen började jag med Rybelsus, en tablett för diabetes, och har fått problem med samlivet sedan dess. Sist frågade diabetessjuksköterskan hur jag hade det med sexlivet och sa att det fanns hjälp att få, men jag ville inte prata om det just då.
Vad är det för hjälp? Min sexlust har blivit mindre och jag har svårt att genomföra ett samlag. Det känns jobbigt och påverkar relationen med min hustru negativt.
/Rolf
Råd från en expert

KBT-terapeuten svarar
Läkaren Hanna Brännlund svarar: ”Det är ett vanligt besvär”
Oförmåga att upprätthålla erektion för tillfredsställande sexuell aktivitet benämns erektil dysfunktion. Det är ett vanligt besvär som vi inom primärvården ofta pratar om och ger råd kring.
Annons
Hanna Brännlund
• Hanna Brännlund är legitimerad läkare och en av de experter som regelbundet svarar på medicinska frågor från MåBra:s läsare.
• Hanna är specialist i allmänmedicin och arbetar på en vårdcentral i Sundsvall.
Från 40-årsåldern börjar könshormonet testosteron naturligt att sjunka i kroppen hos män, det hör till normalt åldrande. Detta kan minska sexlusten och påverka förmågan att få och bibehålla stånd. Efter 55 års ålder har drygt hälften av alla män vissa svårigheter med att få stånd, så du är inte ensam. Efter 70-årsåldern har en fjärdedel regelbundna besvär.
Det finns också flera sjukdomar som kan påverka sexlusten och erektionsförmågan. Till exempel diabetes, högt blodtryck och depression. Även tobak och alkohol minskar förmågan till erektion. Rökning försämrar blodcirkulationen och gör det svårare att få stånd. Andra riskfaktorer för erektil dysfunktion är övervikt och för lite fysisk aktivitet.
Även flera läkemedel kan påverka, där de vanligaste är mot högt blodtryck och en del antidepressiva. Det är inte så vanligt att diabetesläkemedel, eller Rybelsus som du har, ger sådana biverkningar. Orsaken till dina besvär med minskad sexlust och potensproblem ligger nog snarare i den naturliga åldersrelaterade minskningen av testosteron, och att du har högt blodtryck och diabetes.
Annons
Utredning av erektil dysfunktion görs inom primärvården. Vi brukar fråga om levnadsvanor, göra en kroppslig undersökning och ta prover. Den vanligaste orsaken är vaskulär insufficens, alltså att någon kärlsjukdom ligger bakom. Blodflödet till penis måste öka cirka 25 gånger för att det ska bli en funktionell erektion och det ställer höga krav på kärlsystemet. Hos cirka 75 procent av alla män som är drabbade av erektil dysfunktion är ett nedsatt blodflöde till penis orsaken. Oftast är det till följd av diabetes och/eller rökning.
Behandlingen utgår från eventuell bakomliggande sjukdom och det är viktigt att hitta och behandla eventuellt högt blodtryck och/eller diabetes. Rökstopp är av största vikt då rökning påskyndar åderförkalkning. Man bör även korrigera levnadsvanor. Läkemedel och hjälpmedel som underlättar att få och bibehålla erektion finns också.
Behandlingsmetoder
• Psykoterapi, om besvären beror på psykologiska problem.
• Penisring, en hård gummiring som träs över penis för att blodet ska stanna kvar.
• Vakuumpump, ökar blodflödet till penis. Effekten kan förstärkas av att också använda penisring.
• Läkemedel, vidgar blodkärlen så att svällkropparna i penis fylls med blod. Förskrivs av läkare.