Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min bror dricker för mycket – hur får jag honom att sluta?
15 mar, 2023
En man framför att glas whiskey
Hon vill hjälpa sin bror som har ett alkoholmissbruk men vet inte hur. Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt.
Annons
Fråga: Min bror dricker för mycket och jag vet inte hur jag ska hjälpa honom. Han lever ensam och jag tror att han tröstar sig med spriten. Våra föräldrar är döda så han är den enda jag har förutom min man och våra barn. Jag älskar min bror och det gör mig förtvivlad att se hur han går ner sig. Han har visserligen lägenhet och arbete men i övrigt inte så mycket. Tidigare hade han flera vänner. Men de bildade familj och han blev kvar som ungkarl och de tappade kontakten mer och mer.
Här är 8 tecken på att du dricker för mycket alkoholBrand logo
Här är 8 tecken på att du dricker för mycket alkohol
Han kan också bli besvärlig när han dricker. Inte elak och arg men högljudd och skrikig. Jag fick ett råd från AA, Anonyma alkoholister, att jag skulle prata med honom, men när jag gjorde det blev han jättearg och slängde på luren. Nu vet jag inte vad jag ska göra?
/Berusad bror
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker att det var ett bra råd du fick av AA. Att din bror blev arg när du tog upp det betyder inte att du ska ge upp, tycker jag. Hur hade du väntat dig att han skulle reagera? Det är inte konstigt att han vill fortsätta sitt drickande ifred och slippa bli ifrågasatt.
”Gå med i någon anhöriggrupp”
Tyvärr är det så att den som missbrukar måste vara motiverad och vilja ta emot hjälp. Men att du har satt fingret på detta och visat honom att du känner till hans missbruk kan säkert få honom att tänka till. Jag tycker att du ska informera dig så mycket du kan om anhöriga till missbrukare och också gå med i någon anhöriggrupp. Där kan få du mycket råd och stöd om hur du kan agera.
Du skriver att din bror lever ett ensamt liv och att han tröstar sig genom att dricka sprit. Men det kan också vara så att det är spriten som gör att han blivit ensam eller ”väljer bort” annat för att kunna dricka ifred. Fortsätt att ta upp detta med din bror och visa honom att du finns för honom och vill hjälpa honom. Att slåss mot missbruk är svårt, men man kan vinna!
Annons