Min son låter mig inte träffa barnbarnen för att jag dricker
Fråga: Det här brevet har jag tänkt att skriva länge. Det är väldigt svårt för mig och jag har tvekat om jag vågar. Men nu måste något hända och jag behöver verkligen ditt råd.
Jag är en kvinna som levt ett hårt liv. Jag lever ensam och har en vuxen son som jag tyvärr inte träffar så ofta. Han lever med sin fru och sina tre barn och det smärtar mig att jag inte kan träffa mina barnbarn mer. Anledningen till att vi inte ses så ofta är att min son dragit sig undan och jag har börjat inse att han har rätt. Jag har ett alkoholmissbruk och det här är första gången som jag erkänner det.
Jag har ett arbete som jag sköter och jag har några få vänner. Men de flesta jag känner har dragit sig undan. När jag kommer hem från mitt arbete behöver jag dricka för att koppla av och glömma mitt usla liv. Jag dricker och sedan somnar jag oftast på soffan fullt påklädd. Jag träffar ibland en man men han vill bara dricka och ger mig sprit för att ha sex. Jag hör själv hur sorgligt det låter. Min egen far var alkoholist och jag avskydde det. Jag drack väldigt sällan tidigare. Men efter en skilsmässa och dödsfall i familjen började jag dricka och nu kan jag inte ta mig ur det.
Min son har sagt att han inte vill att hans små barn ska träffa mig när jag är påverkad, därför ses vi inte så ofta. Först blev jag arg men nu har jag insett att han gör rätt. Jag vill ta mig ur detta och få ett bättre liv men jag vet inte hur. Jag drömmer om att kunna träffa min son, hans familj och mina barnbarn ofta. Finns det något hopp för mig?
/”Insiktsfull”
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Maria Jacqueline Bratt svarar: ”Berätta att du kommit till insikt”
Först vill jag säga att det är fantastiskt modigt och bra gjort av dig att erkänna ditt missbruk. Det är absolut första steget till en förändring. Och ja, det finns självklart hopp för dig och jag tror säkert att du kan ta tag i och förändra ditt liv.
Du har tagit det allra viktigaste steget nu genom att inse att du har ett missbruk och genom att vara motiverad att ta dig ur det. Utan motivation att förändra så är det väldigt svårt. Du låter väldigt klok som inser och förstår varför människor nära dig dragit sig undan. Jag förstår att det allra svåraste är att din son gjort det och att du inte får träffa dina små barnbarn så mycket som du önskar.
Det finns olika vägar att gå för att bli av med sitt missbruk, men det viktiga är att du tar hjälp. Det är nämligen väldigt svårt att klara av helt själv. Du kan till exempel vända dig till din vårdcentral och berätta om din situation för din läkare och be om hjälp. Du kan även kolla med socialtjänsten i din kommun. En annan väg är att tala med företagshälsovården på ditt arbete om det finns någon sådan. En del arbetsgivare kan erbjuda hjälp mot missbruk för sina arbetstagare. Du kan även kontakta ditt fackförbund och kolla med dem.
Det finns olika behandlingar mot missbruk, bland annat viss medicinsk hjälp. Du har allt att vinna på att ta tag i detta nu medan dina barnbarn fortfarande är små. Det gör att du har lång tid på dig att ta igen utebliven kontakt och att skapa en ny nära relation till dem. Liksom att återfå relationen med din son. Berätta gärna för honom och andra nära att du kommit till insikt och kommer att ta hjälp så de kan stötta dig. Var dock beredd på att mötas av viss skepsis och misstro. Det är upp till dig att med tiden bevisa att du klarat att ta dig ur ditt missbruk. Men jag tror absolut att du kan klara det och jag hejar på!