Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Bör jag tacka ja till nya jobbet med högre lön – men mer stress?
14 mar, 2023
MåBra Redaktionen
En kvinna framför en dator
Hon har fått ett nytt bra jobberbjudande som innebär högre lön - men också mer stress och mindre tid med barnen. Nu vet hon inte om hon ska tacka ja eller nej. Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag har ett dilemma som jag inte vet hur jag ska hantera. Jag är gift med en fantastisk man och vi har två små barn på två och tre år. Vi bor bra och har båda bra arbeten. Min man älskar sitt arbete och är mitt uppe i en karriär. Själv har jag också ett bra arbete, men har valt att arbeta 30 timmar för barnens skull. Min man och jag har pratat mycket om hur vi ska få ihop allt och han gör en hel del här hemma. Trots det är det jag som gör mest och har dåligt samvete och känner stress.
Stanna upp och fånga lyckan – lär dig vara här och nuBrand logo
Stanna upp och fånga lyckan – lär dig vara här och nu
Nu har jag fått ett erbjudande på mitt arbete om en ny tjänst som skulle innebära ett steg upp och högre lön. Men då krävs också att jag arbetar heltid. Det är smickrande, men jag tvekar då det skulle innebära ännu mer stress och dåligt samvete för barnen. Min man har svårt att förstå mig här och tycker det är självklart att jag ska ta denna chans. Men jag tvekar, för jag vill inte ha ännu mindre tid med barnen som är så små. Jag vet inte hur jag skulle få ihop det. Jag har inte alls tänkt göra karriär nu, utan ville verkligen ge barnen tid och stressa mindre.
Annons
Jag känner mig ganska pressad av min man och det känns som att han inte förstår mig. Det känns som om han har så höga krav och förväntningar på mig. När jag pratat med andra om detta så tycker en del att jag ska ta detta erbjudande medan andra tycker att jag inte ska det. Vad tycker du att jag ska göra?
/Inte karriärist
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag tycker att du ska utgå helt från dig själv, dina önskemål och din känsla när du ska bestämma dig om det här. Du kan vara stolt och glad över erbjudandet, men tacka nej för att det inte passar dig just nu. Det är sällan man bara får en chans i livet. Alternativt prata med den som erbjudit dig detta och se om ni kan lösa det genom att du ändå arbetar lika mycket som nu. Har du provat det? Dessutom bör du berätta för din man att du upplever hans krav och förväntningar som jobbiga. Finns det någon lösning på att du redan nu känner stress och press? Kanske har ni råd att ta in hjälp i form av städning eller någon som hämtar barnen från förskolan ibland?
Annons
”Följ din egen vilja och känsla"
Jag tror inte att du kommer ångra att du följer din egen vilja och känsla i detta. Barnen är bara små en gång och när man ser tillbaka är det en försvinnande kort tid i livet. Jag är säker på att du kan ”göra karriär” senare i livet då barnen är större, om det är det du vill då. Vi är alla olika och alla ser inte karriär och arbete som det viktigaste i livet. Bry dig inte så mycket om vad andra säger eller tycker utan lyssna till dig själv i första hand.