Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur ska jag få mamma att sluta behandla mig som ett barn?
15 mar, 2023
En mamma och vuxen dotter som sitter i en soffa
Den vuxna dottern är trött på att mamman behandlar henne som ett barn. Hur ska hon få mamman att förstå att hon inte vill ha hennes synpunkter hela tiden? Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt.
Annons
Fråga: Jag tycker att min mamma behandlar mig som om jag fortfarande var ett barn trots att jag är vuxen. Jag och min man har två barn och det är jag som tar huvudansvaret för dem eftersom min man reser mycket i sitt arbete. Jag arbetar därför deltid för att orka och hinna med allting här hemma.
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Jag tycker att jag klarar det hela bra, men känner hela tiden min mammas kritiska blickar. Hon kommer ofta och hjälper mig och det är jag förstås väldigt tacksam för. Jag hade säkert klarat mig även utan henne, men det hade förstås varit jobbigare. Samtidigt känner jag att hon inte accepterar hur jag gör i mitt hem. Hon kommer hela tiden med synpunkter och kritiserar hur jag gör saker. ”Gör så här i stället” säger hon. ”Det är bättre och så gjorde alltid jag.”
Annons
Det värsta är att jag har kommit på att jag alltid tänker på vad min mamma ska säga om olika saker jag gör eller beslut jag tar. Jag blir så irriterad på mig själv. Jag vet att jag kan och att jag klarar mig, men ändå är det som att jag behöver hennes ”godkännande”. Jag har en åtta år äldre bror, men hon gör inte så med honom. Kanske har hon alltid daltat med mig för att jag varit minst. Hur ska jag få min mamma att förstå att jag är vuxen och inte behöver, eller vill ha, hennes råd och synpunkter hela tiden?
/Kan själv
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, jag är säker på att du kan alldeles utmärkt själv. Egentligen tror jag nog att din mamma också vet det, men hon har ändå svårt för att låta bli att komma med goda råd. För jag tror att det mest handlar om goda råd av omtanke.
Annons
I din mammas ögon är du fortfarande hennes barn som hon månar om och detta är inte alls så ovanligt. I våra föräldrars ögon är vi alltid barn. Så det gäller verkligen för föräldrar att balansera rätt med sina råd och sin omtanke. Du har säkert rätt i att din mammas ”daltande” också kommer sig av att du är hennes yngsta barn och att hon därför fortsätter att se dig som det.
Tyvärr kan denna omtanke få just den effekten som du beskriver, nämligen att du inte känner att din mamma litar på att du är vuxen och klarar dig själv. Att du hela tiden känner dig som ett barn i förhållande till din mamma och behöver hennes ”godkännande” när du gör någonting. Det blir dubbelt för dig då du inte vill ha hennes råd, men ändå känner att du behöver hennes bekräftelse på att du gör rätt.
Det är väldigt svårt att komma ur den här typen av roller som vi ofta hamnar i, i förhållande till andra. Men att du är så medveten om situationen gör det lättare att ändra på den. Sätt dig ner med din mamma och berätta hur du känner och att du vill försöka ändra på det hela. Om din mamma förstår hur du känner blir hon säkert också mån om att försöka ändra sitt beteende. Genom att prata om detta, särskilt vid tillfällen då råden och synpunkterna dyker upp, kan ni båda försöka ändra ert sätt mot varandra.
Annons