Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Min man var otrogen men jag älskar honom ändå – kan det funka?”
09 dec, 2022
En kvinna som funderar
De är pensionärer och har varit tillsammans i många år. Men så fick hon reda på att han varit otrogen och han flyttade ut. Hon har fortfarande känslor kvar för honom och undrar om det går att fortsätta relationen. Så här svarar socionomen och familjerättsexperten Maria Jacqueline Bratt:
Annons
Fråga: Går det att komma över otroheten? Min man och jag träffades när vi bara var 20 år. I dag är vi båda pensionärer. Vi har haft ett bra liv tillsammans, fått tre barn och tio barnbarn och jag älskar honom. I alla år har jag tagit hand om andra och hjälpt till så gott jag kunnat. Först väldigt tidigt då min mamma dog och jag fick ta hand om mina småsyskon och min pappa. När barnen var små föll det på min lott att ta hand om dem eftersom min man var borta mycket i jobbet. Sedan blev min svärfar svårt sjuk och då tog jag hand om honom. Jag har arbetat inom hemtjänsten så där har jag också tagit hand om andra. Och nu är det barnbarnen.
Nu har jag plötsligt fått veta att min man varit otrogen det senaste året. Det var mer än jag kunde hantera så jag slängde ut honom och vi har inte pratat med varandra sedan dess. Alla hans saker finns kvar här hemma. Han sa att han avslutat affären, men jag vet inte. Jag går omkring här hemma i ensamheten och tystnaden och känner att jag fortfarande älskar honom. Men kan man fortsätta efter att något sådant här hänt? Ska jag kontakta honom? /Bedragen
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: Ska man alltid berätta om otrohet?
Ska man alltid berätta om otrohet?Brand logo
Ska man alltid berätta om otrohet?

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Du har i många år haft många omkring dig och vigt ditt liv åt att ta hand om andra. Jag förstår att det känns tyst och tomt nu efter att du väldigt hastigt slängde ut din man. Att bli bedragen vänder verkligen upp och ner på hela ens värld och ställer allt på ända.
Kontakta din man för att prata och ta hjälp av familjerådgivningen
Du undrar om man kan fortsätta efter en otrohet och mitt svar är att det kan man absolut. Men det kräver förstås en hel del arbete från båda parter. Det låter som om du och din man inte pratat särskilt mycket om det som hänt, utan att du slängde ut honom ganska omgående. Men nu när du hämtat dig lite och börjat fundera så känner du att du älskar honom ändå. Kärlek försvinner inte bara helt plötsligt, så det är ingenting konstigt med det.
Annons
Jag tycker absolut att du ska kontakta din man och kräva att ni pratar om detta, gärna med hjälp av till exempel familjerådgivningen. Det som krävs för att kunna fortsätta är förstås att ni båda vill få detta att fungera och att din man inser att han har lång väg att gå för att bygga upp ditt förtroende för honom igen. Ni har ett långt liv ihop och mycket att vinna på att försöka rädda ert äktenskap. Om det inte skulle gå kan samtal på familjerådgivningen göra att er skilsmässa blir bättre och att ni kan lämna utan bitterhet och hat. Så kontakta din man snarast.