Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Social ångest: Jag oroar mig ständigt vad andra tänker om mig
28 jul, 2023
orolig kvinna
Att ständigt oroa sig för vad andra tycker och tänker eller hur man kunde gjort annorlunda i varje situation är otroligt dränerande. KBT-experten Natalie Siljerud Joo ger hjälpsamma råd.
Annons
Fråga: Jag är så trött på mig själv och hur jag sätter krokben för mig själv rent mentalt. Jag har så mycket att vara tacksam för, men ändå går jag runt med en dömande domstol i huvudet varenda dag och det suger musten (och lusten) ur mig. Jag utvärderar vad jag gjort, hur andra agerar och jag analyserar så otroligt mycket under en helt vanlig dag. Gav den där personen mig en konstig blick? Tycker mina kollegor att jag inte gör mitt jobb tillräckligt bra? Har min sambos familj ledsnat på mig?
Det kan gå så långt att jag utvärderar min egen insats efter att ha pratat i telefon med en vän – var jag för tråkig/tog för mycket plats/var för negativ? Ja, du märker. Det här är oerhört jobbigt. Det känns som ett typiskt i-landsproblem och jag skäms för det och vill inte ens ta upp det med mina vänner (rädd att de ska tro att jag går med håven och bara vill få bekräftelse på att jag är bra). Varför kan jag inte bara skärpa mig? Vad har du för råd att ge mig?
Annons
/Trött i huvudet
Nathalie Siljerud Joo

• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Se det som symtom"
Jag känner verkligen med dig och tänker att det låter väldigt tungt med alla tankar i ditt huvud. Du ser hur det påverkar din vardag och att din lust till livet, men du är också snabb till att döma dig själv för att du har problemet. Du säger att det är ett i-landsproblem och kritiserar dig själv för att du tänker såhär. Gör inte det! Jag tänker att du inte är ensam om att bära sådana här tankar.
Hantera din inre kritiker
Jag tycker att du ska se på det som symptom snarare än din personlighet. Utifrån det du berättar funderar jag på om det kan röra sig om social ångest. Att utvärdera sina sociala insatser som du gör är typiskt för diagnosen. En del känner också oro inför och under sociala event, medan andra mer blir en domare i efterhand. Men det kan också vara att du har en allmän ”inre kritiker” som du behöver hjälp med att hantera.
5 saker som kan framkalla ångest - med en lösningBrand logo
5 saker som kan framkalla ångest - med en lösning
Du undrar vad dina tankar kan bero på. Jag tänker att det är viktigt för människan att tillhöra och bli accepterad av gruppen. För tusen år sedan var det en fråga om överlevnad om vi var ett med gruppen. Biologiskt är det alltså naturligt att oroa sig för att inte passa in, men det kan bli ett överdrivet fokus på detta.
Annons
Det kan vara saker i miljön som utlöser oron för detta. Det kan handla om kommentarer från klasskamrater under uppväxt eller en familjekultur med mycket kritik.
Det positiva är att det går att få hjälp för detta. Jag tycker att du ska vända dig till din vårdcentral eller en privat mottagning så snart det går.
Försök hitta fler tolkningar
Det finns många olika sätt att arbeta med det du upplever. Ett sätt är att se om du kan möta de starka, automatiska tankarna som kommer. Om du exempelvis får tanken ”jag gjorde bort mig på middagen” – går det då att se om du kan hitta fler tolkningar av det? Det handlar om att prata lite med den första tolkningen och se om det går att omnyansera bilden.
Många som har liknande tankar agerar också utifrån det i sociala sammanhang. Det kan vara att de ser till att alltid konversera med alla på en middag, att de ställer rätt frågor eller att de pratar mycket för att ingen ska uppfatta dem som tråkiga. Fråga dig själv om du gör det. Beteendena gör att du håller din oro i schack kortsiktigt, men att du inte lär dig att hantera din ångest långsiktigt. Du får inte heller några nya erfarenheter, som att dina vänner kommer tycka om dig ändå, även om du inte håller låda.
Annons
Foto: TT/Shutterstock