Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min rädsla för kryp och insekter begränsar mitt liv
11 sep, 2023
Kvinna blundar och tar sig för bröstet
Signaturen "Pia" börjas svettas, får hjärtklappning och svårt att andas när hon kommer i kontakt med kryp och insekter. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd om hur hon ska hantera sin fobi.
Annons
mFråga: Hur ska jag kontrollera och hantera min fobi för insekter och kryp? Jag är jätterädd för att få in dem hemma. Jag håller till exempel alltid dörrar och fönster stängda. Ibland letar de sig in ändå och vid något tillfälle har jag fått en panikattack. Jag får svårt att andas, hjärtklappning, svimningskänsla och blir svettig.
Jag kommer inte ifrån äckelkänslorna och rädslan krypen skapar och vill göra någonting åt min fobi innan det blir ännu värre. Redan som det är undviker jag situationer där jag vet att jag kan komma i kontakt med insekter, till exempel skogsutflykter med väninnorna. /Pia

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Se till att ta hjälp"
Jag hör att din fobi har tagit stora proportioner. Du får panikattacker och hög ångest när du kommer i kontakt med insekter. Det har gått så långt att du har börjat undvika saker, som att ha dörrar öppna och att tacka nej till skogsutflykter. Du går in i olika undvikandebeteenden som vidmakthåller din fobi.
Annons
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Utifrån den höga orosnivån som du beskriver tror jag att du behöver hjälp av en terapeut. Det enda som faktiskt hjälper är att exponera sig för insekter och sluta undvika situationer. För att kunna göra exponeringarna tror jag att du behöver stöd utifrån. En terapi för insekter inleds oftast med att kartlägga vad som undviks. Det kan du förbereda själv genom att göra en lista. Vilka platser går du inte till? Skriv ned så många punkter du kan komma på.
Fundera också över vilka beteenden du ägnar dig åt när du är på en plats där det kan finnas insekter? Det kan handla om att undersöka stolar på uteserveringar, inte sitta på vissa platser i kollektivtrafiken med mera. Skriv ned.
Här är de 5 vanligaste fobiernaBrand logo
Här är de 5 vanligaste fobierna
Om du inte hade haft så stark fobi skulle du kanske kunna göra en del av det arbetet på egen hand. Det skulle då kunna handla om att ändå gå med vännerna på skogsutflykten eller inte titta på stolarna på uteserveringen. Till sist tänker jag att det också är viktigt att konkret närma sig själva insekterna. Detta görs oftast stegvis i en terapi. Det kan handla om att titta på bilder av insekter eller att i fantasin föreställa sig själv i en sådan situation. Målet är att sedan kunna ha direktkontakt med insekten.
Annons
Se om du kan börja utmana dig själv. Går inte det finns det bra hjälp att få. En stor andel av de som gå i terapi för fobier blir hjälpta.