Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag har inte råd med presenter till släktens alla barn!
19 apr, 2023
man som ser stressad ut över tom spargris
Han är halvtidssjukskriven och trött på att köpa dyra födelsedagspresenter och julklappar till släktens barn varje år. Nu undrar han om det är elakt att sluta ge bort gåvor? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Min frus systers barn har precis fyllt år och inför det förväntas vi alltid köpa med oss dyra presenter. Samma sak är det på julen då jag blir närmast ruinerad på släktens alla barns julklappar. Varje år i november dimper det ner en önskelista. Det är alltid mycket dyra saker och alltid väldigt tydligt att det måste vara en viss sak och exakt vilken färg. Jag är halvtidssjukskriven och det vet de om. Vi har försökt köpa sakerna på listan, men signalerat genom att önska billigare saker till vår son.
5 tips på hållbara presenterBrand logo
5 tips på hållbara presenter
Men i julas kunde jag inte hålla ilskan tillbaka. De hade helt ”glömt” att köpa något till vår grabb medan vi tvingats köpa saker till dem för över 1 000 kronor. Jag blev så sur att jag tog en promenad, men ingen förstod hur jag kände. Vad ska vi göra åt detta? Egentligen vill jag inte köpa något alls. Men är det elakt? Ungarna har ju redan en hel del.
Annons
Problem två är att vi är så trötta på kött under julen, påsken och andra högtider. Min mamma blir ledsen om jag inte äter alla köttbullar hon lägger upp, men lite sallad vore ju inte fel. Hur säger man detta på ett fint sätt?
/Nissen
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Du kommer att få samma svar på båda dina frågor och det är att kommunicera och tala öppet om vad du tänker. Det är så lätt att vi förutsätter att folk ska förstå hur vi tänker och menar, men så är det inte. Ingen kan ju läsa dina tankar.
Du tycker att din fru och du har ”signalerat” om billigare presenter genom att önska något billigare till er son. Men jag tror inte din svägerska uppfattat det hela så, utan helt enkelt bara att detta är vad er son önskat sig. Sedan kan jag tycka att det är dåligt att ”glömma” köpa julklapp till ett barn. Jag förstår att du blev sur och upprörd över detta, men din promenad säger ingenting om det till dem.
Annons
Hur ska de förstå om du inte berättar?
Du måste lära dig att uttrycka vad du känner och tänker i ord. Det är inte alltid så lätt, precis som med köttbullarna och allt kött du tycker dig behöva äta. Hur ska din mamma förstå detta om du inte berättar? Det går utmärkt att säga: ”Tack mamma, men jag har ätit så mycket kött nu att jag helst vill ha lite sallad.”
När det gäller presenter så är det viktigt att ni i god tid inför nästa tillställning talar om tydligt vad ni vill ska gälla. Säg ifrån att ni tycker att det blir för mycket med så dyra presenter och säg en summa som ni tycker känns lagom. Då bör båda familjerna sedan hålla sig till denna summa. Har ni svårt med pengar kan ni också ge bort en upplevelse tillsammans med er son, som inte behöver kosta så mycket, till exempel en mysig biokväll, bowling eller ett besök på badhus. Att kusinerna får komma och hälsa på under ett skollov och ha trevligt ihop kan vara uppskattat.
Annons
Men det viktigaste av allt här är att ni alla börjar kommunicera och prata med varandra. Ett bra tips är att i förväg tänka ut vad man vill säga och till och med ”träna” på det framför spegeln. Har man sagt det högt några gånger går det lättare när man väl pratar med vederbörande. Lycka till!