Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Allt ska ändras och moderniseras – var det inte bra som det var?
29 maj, 2023
Äldre man sitter och läser på ett papper i soffan
Läsaren har länge varit vice ordförande i en förening, men när en ny ordförande skulle väljas gick platsen till en yngre förmåga. Nu ska allt ändras och moderniseras. Socionomen Maria Jacqueline Bratt ger råd om hur läsaren kan hantera oron över förändringarna.
Annons
Fråga: Jag är en äldre man som skulle vilja höra dina synpunkter på en sak som stör mig mycket. Under väldigt många år, närmare 15 år, har jag varit vice ordförande i en förening som jag är väldigt engagerad och fäst vid. Vi har alltid haft en väldigt trevlig stämning på våra möten och en väldigt fin sammanhållning. Många av oss har varit med sedan föreningen startade för drygt 20 år sedan. Det finns både kvinnor och män som medlemmar och många av oss har av naturliga skäl blivit lite äldre.
Under senare år har det kommit en hel del yngre medlemmar till oss vilket vi så klart känt oss glada för. Men tyvärr dog vår väldigt duktiga och engagerade ordförande och det valdes en ny. Jag hade hoppats på att kanske ta över men i stället valdes en av de nyare och yngre medlemmarna. Jag tänkte att det ändå var ok och att jag kunde fortsätta i min roll som vice ordförande. Den gamla och jag hade ett väldigt gott och inarbetat samarbete. Till saken hör kanske också att det valdes en ny kassör då den gamla av privata skäl valde att avgå. Så långt allt väl.
Annons
Men tyvärr har det inte alls blivit bra. Plötsligt ska allt ändras och alla de välfungerande rutiner vi hade ska ändras. Allt ska moderniseras med hjälp av teknik även fast vårt gammalmodiga sätt har fungerat utomordentligt i alla år. Vi ska också ha ett konto på Instagram. Många av oss har inte ens konton där. Jag tycker inte alls om all den här förändringen som dessutom känns som en kränkning av hur vi tidigare skött det hela. Var det inte bra nog? Jag har pratat med några andra som håller med mig men vet att det också finns andra som tycker att denna modernisering är bra. Jag funderar nu på att gå ur föreningen för det känns inte så roligt längre. Tacksam för dina synpunkter. /Bättre förr

Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt svarar: "Ofta är förändringar förenade med många känslor"
Jag förstår din frustration över all förändring som sker just nu i din förening. Ofta är förändringar förenade med många känslor och kan vara svåra att acceptera. Jag tycker dock inte att du ska se förändringarna som en kritik av hur din förening skötts innan. I stället har det kommit in nya och yngre ögon som ser på den på ett annat sätt än er gamla medlemmar.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Ni som varit med länge har byggt upp er förening så att den varit välfungerande och välmående. Att det nu sker en förändring behöver inte betyda att det blir till det sämre. Att använda ny teknik kan vara både bättre men kanske framförallt tidsbesparande. Jag kan också tänka mig att den nya ordföranden tänker att ett Instagramkonto kan göra er förening mer synlig, öppen och inbjudande.
Men förändringar som kommer för snabbt och inte grundas bra hos medlemmarna kan förstås skapa både oro och kaos. Det är ett stort ansvar för den som vill genomföra förändringar att se till att göra dem på bästa sätt och att förankra dem hos medlemmarna. Kanske har det gått lite för fort i din förening. Ändå tycks det finnas de som tycker att förändringarna är bra och om jag gissar så är det bland de yngre och nyare medlemmarna. Rent generellt så får vi svårare med åldern att acceptera förändringar och vi blir mindre flexibla. Det är därför så många äldre slänger sig med uttrycket ”Det var bättre förr”. Som ung är man ofta mer öppen för förändringar, även om det så klart också är väldigt individuellt.
5 onödiga vanor – som gör dig arg och lättirriteradBrand logo
5 onödiga vanor – som gör dig arg och lättirriterad
Jag tycker att du ska ge den nya ordföranden lite tid och se vad som kommer ut av de förändringar som görs. Du är ju väl rotad i föreningen och tycker mycket om den. Därför tycker jag det är synd om du skulle förhasta dig och sluta. Ge i stället det hela lite tid och se vad som händer. Du kan gärna vara öppen mot den nya ordföranden och säga att allt detta nya är lite svårt och jobbigt för dig men att du vill ge det en chans. Det kan leda till att ni får ett bra samtal om det som händer och den nya kan få mer insikt i hur jobbigt detta är för en del av er. Jag hoppas att du kan få till ett bra samarbete även med den nya ordföranden och att du kan vänja dig vid allt det nya.
Annons