Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Mina grannar klagar och gnäller på allt – vad ska jag göra?”
14 dec, 2022
Två kvinnor som står och pratar vid ett staket
Hon bor i ett radhusområde och har tröttnat på att grannarna ständigt ska klaga och prata om deras problem. Nu vill hon skrika "sluta gnälla" men frågar istället Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, hur hon ska göra.
Annons
Fråga: Hur tonar man ner vissa personers ständiga klagomål och bekymmer? Jag bor i ett radhusområde och två grannfruar använder mig som kurator på parkeringen, för det är där vi ses. Båda är sjuka och har sjuka släktingar, så visst är det synd om dem. Jag har lyssnat i flertalet år nu! Men jag får ingenting tillbaka. Så fort jag säger någonting som gäller mig så blir de totalt ointresserade! Nu visar jag med mitt kroppsspråk att jag alltid har väldigt bråttom och måste rusa iväg, men det känns ju osocialt och oartigt. Visst bryr jag mig om hur de mår, men de gnäller allt en hel del.
De är lyckligt gifta samt har god ekonomi och bor bra här. De skulle bara veta hur jag har fått arbeta och kämpa för allting! Aldrig att de skulle fråga hur jag mår. Hur ska jag få stopp på dem? Hur ska jag lyckas få dem att se proportionerna gnäll kontra verklighet? Ibland är jag färdig att skrika ”sluta gnälla” över hela parkeringen. Det skulle se ut, det! Oj, oj! /Trött klagomur
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Se också: Här är 11 kändisar som bor granne med andra kändisar
Här är 11 kändisar som bor granne med andra kändisarBrand logo
Här är 11 kändisar som bor granne med andra kändisar

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, det skulle se ut! Bättre då att förekomma. Jag tror att det bästa du kan göra är att vänligt påpeka för dem att du inte längre orkar höra om deras problem. Det kan göra att de kanske inser att de inte ska fortsätta klaga inför dig. Men det är inte säkert. Likaså din ambition att få dem att förstå det du kallar proportioner av verklighet mot gnäll.
”Förklara ärligt hur du känner”
Det är alltid väldigt svårt att försöka förändra människor. Dessutom så har faktiskt inte deras ”verklighet” med man och god ekonomi så mycket att göra med hur de mår, känner eller deras hälsa. Utifrån kan det tyckas som att de borde vara tacksamma och inte ha behov av att gnälla, men så är det uppenbarligen inte. De har rätt att känna missnöje över sin situation trots att de har det materiellt bra. Däremot finns det ingenting som säger att du måste lyssna på dem och agera kurator.
Annons
Det bästa sättet är att helt enkelt bjuda in dem på en kopp kaffe och ärligt berätta hur du känner. Det kan kännas svårt men är ändå det mest ärliga du kan göra. Då får de en möjlighet att tänka efter, fråga dig och ändra på sig. Du kan också skriva ett brev där du berättar för dem. I annat fall får du väl fortsätta med ditt ”kroppsspråk” även om det är det sämsta alternativet och människor sällan förstår eller förändras utifrån det. Om ni har ett ärligt samtal i lugn och ro kan det faktiskt hända att saken förändras till det bättre.