Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Vi har sex sedan ignorerar han mig – jag förstår honom inte!
14 mar, 2023
En man ignorerar en hälsande glad kvinna
Läsaren har umgåtts med och haft sex med en man i två års tid, men när de stöter på varandra på stan låtsas han inte känna henne. Hon ber relationsexperten Nina Ljungberg om råd om hur hon ska tänka – lämna eller fortsätta?
Annons
Fråga: Jag umgås regelbundet med en man som ger mig dubbla signaler. Han är gullig, kramgo och kärleksfull när vi träffas men vi ses bara hemma hos mig och umgås aldrig med andra eller visar oss tillsammans. Det är som att han skäms för mig och det enda han vill är att ha sex.
Ibland händer det att vi råkar springa på varandra på stan. Då låtsas han som att han inte känner mig. Inte ens ett ”Hej” får jag. Men direkt efter sms:ar han om hur fin jag är.
10 tecken på att du lever i en destruktiv relationBrand logo
10 tecken på att du lever i en destruktiv relation
När vi inledde vår kontakt var vi överens om att bara vara KK (”knullkompisar”) Men nu har det gått så lång tid, nästan två år, att jag tycker att vi borde kunna ta kontakten till nästa steg och bli ett par. Jag vet att han tycker om mig och det har hänt att han sagt att han älskar mig – fast det förnekar han dagen efter. Jag fattar inte hur han tänker.
Annons
Han vill inte hitta på saker med mig, men han blir ledsen om jag gör planer med mina vänner. Vilket innebär att jag anpassar mig efter honom och ibland försummar mina vänner. Ibland tänker jag lämna honom för att skydda mina känslor men samtidigt har vi fantastiskt sex och allt känns så bra när vi ses. Vad ska jag göra? /"Ambivalent"
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Var tydlig och ställ konkreta frågor"
Att ena stunden ligga med varandra och i nästa låtsas som att ni aldrig har träffats låter märkligt, tråkigt och inte särskilt kärleksfullt – snarare som en egoistisk kontakt styrd av mannens behov, eftersom du längtar efter mer.
I början när ni träffades var ni överens om att vara KK. Men det innebär inte att det alltid kommer vara så och för alla relationer, inklusive enbart sexuella, är det viktigt med kommunikation och att hela tiden uppdatera varandra om känslor och tankar.
Annons
Fortsätter du hoppas på mer än vad din partner kan/vill ge så är risken stor att det för din del bara blir en seg och utdragen besvikelse och lika fel kan det bli om du lämnar mannen för att skydda dig från att bli sårad, men utan att ha förklarat vad du känner.
Så slösa inte mer av din energi på att försöka förstå och analysera mannen. Utgå från det du redan vet och fundera på om det överensstämmer med vad du vill ha och behöver.
Berätta sedan vad du känner. Var tydlig och ställ konkreta frågor. Får du inga raka svar är det den undanglidande personligheten som du har att förhålla dig till och om den här mannen kan uppfylla din längtan efter den relation som du själv är redo för.
Är mannen redo för en seriös relation men lite rädd för hur det ska gå till, så kan ni tillsammans hitta former som fungerar för er båda, men kontakten får inte vara ensidig. Vill ni olika kan ett avslut vara det du behöver för att sedan möta en partner med samma önskan som du själv.
Annons
Oavsett om du är i en relation, singel eller om det är komplicerat – ta hand om dina vänskapsrelationer! Att ha någon eller några vänner gör dig rik och minskar risken för att att du går med på halvdana kärleksuppgörelser, bara för att slippa vara ensam.