Jag blev blixtförälskad – vad ska jag göra?
Fråga: Vad gör man när man drabbas av förälskelse och blir som en tokig tonåring? Trots att man är medelålderns, nyskild och bestämt sig för att hålla sig undan allt vad män heter?
Jag har precis gått igenom en ganska jobbig skilsmässa. Den var utdragen och sorglig och jag känner mig tilltufsad av den. Som tur är lyckades ändå min före detta och jag att enas och komma ur det hela som vänner. Det är jag glad för eftersom vi har barn och barnbarn ihop. Jag hittade en underbar lägenhet i ett hyreshus och såg fram emot att inreda den och leva ett lugnt och stilla liv där. Träffa vänner, göra trevliga saker och umgås med barn och barnbarn.
I samband med att jag flyttade in behövde en del saker fixas i lägenheten och hyresvärden skickade dit en vaktmästare som skulle hjälpa mig. Och det är då det händer! Det ringer på dörren och när jag öppnar dörren tittar jag rakt in i de mest underbara ögon, ser en fantastiskt snygg kille som ler med hela ansiktet. Jag blir så knockad att jag nästan ramlar omkull. Jag rodnar och stammar och vet inte vart jag ska titta. Jag tror han märker allt detta för han skrattar och flörtar hela tiden han är där. Jag minns knappt vad han gjorde eller vad han sade. Efteråt satt jag vid köksbordet och undrade vad som hänt.
Efter detta har han kommit ett par gånger till och han är lika flörtig hela tiden. Nu är jag beredd och blir inte stum utan vi har pratat, flörtat och jag kan inte låta bli att tycka att han verkar lika påverkad som jag. Han är nog något yngre än jag men inte så mycket. Vad ska jag ta mig till? Jag vill bara sjunka in i hans armar och stanna där men så kan jag ju inte göra. Vad är det som händer? Vad ska jag göra? Jag kan inte sluta tänka på honom.
/Blixtförälskad
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Fråga om han vill träffas utanför sitt jobb"
Oj, vilket blixtnedslag du råkat ut för! Egentligen skulle jag bara vilja gratulera dig och säga: Njut så länge det varar! Det är ju faktiskt en ganska underbar känsla att drabbas av detta och känna så mycket för en annan människa. Det är inte bara hjärnan som drabbas utan i hela kroppen utsöndras hormoner och annat som får oss att må bra och känna stor tillfredställelse. Det är det som gör att man kan bli lite ”tokig” och förblindad av förälskelsen/kärleken.
I ditt fall blev du drabbad väldigt plötsligt när du stod öga mot öga med vaktmästaren utanför din dörr. Detta visar att man kan ”drabbas” av detta när som helst, var som helst och utan att man alls egentligen vill eller planerar att träffa någon. Det är det som gör livet och tillvaron lite extra spännande när man inte alls vet vad som väntar. Alla dina tankar är just nu upptagna av den här mannen och jag ser inget fel i det alls, Du undrar vad du ska göra och jag tycker bara du ska vara i känslan och njuta av allt. Ingen kan veta vad som händer mellan er framöver och vart den här känslan leder. Kanske händer ingenting mer och dina känslor klingar av, eller så kommer ni träffas mer och utvecklar en relation.
Om du känner att du själv vill styra ödet lite så varför inte försöka få till att träffa den här mannen under andra former. Fråga om han vill träffas utanför sitt jobb och fika, promenera, gå på bio eller vad som helst. Du vet väl egentligen ingenting om honom. Kanske är han i själva verket lycklig i ett förhållande och ”bara” en kille som gillar att flörta. Eller så är han verkligen ledig och intresserad av dig.
Mitt enda råd till dig är egentligen att försöka ha hjärnan med dig lite i allt det som händer. Som sagt är det lätt att bli förblindad av kärlek och känslor och då kan man lätt bli lurad eller bedragen. Men annars tycker jag bara du ska njuta av det som händer och se vart det bär! Lycka till!