När ska jag låta barnen träffa min nya partner?
Fråga: Min man och jag är separerade sedan snart ett år och vi har två barn tillsammans som är sju och nio år gamla. De bor i princip växelvis hos oss med några dagars övervikt hos mig. För det mesta så fungerar allt ganska bra efter vår separation och min före detta man och jag är ganska överens när det gäller barnen. Men det är en fråga där vi inte alls är överens utan tycker väldigt olika, så min fråga gäller när man kan låta barnen träffa en ny partner efter separationen?
Min före detta har redan haft tre olika tjejer och han har låtit barnen träffa dem allihop. Jag tycker att det är dumt och förvirrande för barnen. De vänjer sig vid någon och så plötsligt är denne person borta och de ska vänja sig vid någon ny. Barnen frågar mig ibland var pappas tjej X tagit vägen och jag vet inte vad jag ska säga. Jag brukar säga att de får fråga pappa.
Själv har jag träffat en kille nu sedan några månader men jag har inte velat att han skulle träffa barnen än. Först vill jag vara säker på vad jag själv vill med honom och dels vill jag veta att det är en bra person innan jag för in honom i barnens liv. Det finns ju så många galningar. Nu funderar jag på om det kanske är dags snart för jag tycker att det är en bra person och jag vill gärna fortsätta träffa honom. Tror du att det är en bra idé eller bör jag vänta? Vad är egentligen det bästa när det gäller det här?
/Ny partner
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Personen i fråga kan bli en syndabock"
Så bra att det för det mesta fungerar bra mellan din exman och dig. Det är viktigt för barnen. När det gäller att introducera nya partners till barnen efter en separation så finns det inte någon exakt tid som är det rätta. Det finns många olika saker som kan vara viktiga att ta hänsyn till när det gäller den frågan. Det kan till exempel vara hur gamla barnen är, hur relationen mellan barnen och respektive förälder ser ut, hur relationen mellan föräldrarna är och inte minst hur barnens personligheter är. En del barn har väldigt lätt att knyta nya kontakter och ta till sig nya människor medan det för andra barn är betydligt svårare. Då är det viktigt att ta hänsyn till det. Livet ser ju dock ut så att människor kommer och går, till exempel när det gäller lärare, vänner, partners, och det är något som man också måste lära sig att förhålla sig till. Som förälder står man för den stora grundtryggheten och barn klarar därför ofta att andra kan komma och gå.
Generellt kan man säga att det är viktigt att barnen hinner processa föräldrarnas skilsmässa lite grann och vänja sig vid att de lever på olika håll, att barnen får två hem och allt det nya som följer med det. Är man för snabb att introducera en ny partner kan det bli bakslag i relationen till denna. Barnen kan se hen som en person som orsakat splittringen mellan föräldrarna eller som orsaken till att en av dem är väldigt ledsen. Personen i fråga kan bli en syndabock och det blir svårare för barnen att ta dem till sig. Särskilt när det gäller barn som är lite äldre och förstår mer. Det är bra att du låter barnens pappa ta ansvar för sitt sätt att göra och att hänvisa barnens frågor till honom.
När det gäller dig själv så kan du säkert låta barnen träffa din nya kille nu. Var öppen och ärlig och berätta om honom. Ett bra sätt är att träffa honom och göra någonting trevligt tillsammans med honom och barnen. Han kan sedan följa med hem och så småningom övernatta. Du känner själv dina barn bäst och vet i vilken takt du kan ta det med dem. Barnen kan reagera med viss svartsjuka men det betyder inte att du måste backa. De kan bara behöva lite tid på sig för att acceptera att se dig med någon annan. Var öppen och lyhörd inför barnen så kommer det säkert att gå bra!