Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag försörjer mig genom nätsex – hur får jag ett vanligt liv?
10 feb, 2023
kvinna med laptop i sängen
Vår läsare har levt ett tufft liv där hon utsatts för sexuella övergrepp. Nu säljer hon sex via nätet, men vill själv bryta mönstret. Relationsexperten Nina Ljungberg ger sina bästa råd för hur hon kan ta sig ur den destruktiva situationen.
Annons
Fråga: Jag växte upp som en försiktig, blyg och pryd flicka i ett strängt hem där sex var tabu. I den övre tonåren hamnade jag i klorna på en äldre man som utnyttjade mig sexuellt och även sålde min kropp till andra män. Det var inget jag kunde berätta för mina föräldrar, jag skämdes men vande mig vid förnedringen. Jag bröt kontakten med dem och dövade alla känslor med droger, vilket mannen försåg mig med.
Se också: Det här är PTSDBrand logo
Se också: Det här är PTSD
Efter några år tröttnade mannen på mig. I förhoppning om att börja nytt liv där ingen kände mig flyttade jag från min hemstad. Jag hittade en egen lägenhet, slutade med droger på egen hand och började jobba som personlig assistent. Tyvärr blev arbetet kortvarigt så för att få in pengar började jag sälja sex igen, men bara via nätet. Det är inga fysiska möten men jag lever dubbelliv och jag är inte stolt över det jag gör. Jag håller mig borta från droger men dricker för mycket.
Annons
Jag har några få vänner, men ingen vet min bakgrund. Jag skäms över mig själv och har ofta ångest. Jag vet inte hur jag ska kunna få hjälp och komma ur prostitution utan att bli straffad. Min dröm är att få leva ett normalt liv. Jag vill må bra och kunna gå med rak rygg i samhället, men jag vet inte hur det ska gå till.
/Sexarbetaren
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsrådgivaren Nina Ljungberg svarar:
Hej! Du har tagit dig igenom stora svårigheter och du låter som en stark kvinna. Du lyckades bli drogfri på egen hand och du klarade av att gå vidare från en destruktiv relation. Men du behöver inte stå ensam i all förändring för med rätt stöd kan du skapa det liv som du vill leva.
Det finns hjälp att få för att komma ur både prostitution och alkoholmissbruk och du ska inte vara orolig för att straffas för prostitution. I Sverige är det olagligt att köpa sexuella tjänster men den som prostituerar sig ses som ”utsatt" och inte som kriminell.
Annons
Första steget kan vara att kontakta socialtjänsten i kommunen där du bor. De kan erbjuda både stöd, hjälp och ekonomiskt bistånd samt behandling för att bearbeta trauman och hjälp att komma ur missbruk.
I flera städer, bland annat Göteborg, Malmö, Stockholm finns Mika mottagning som har specialkompetens i frågor runt sex mot betalning. Utöver socialtjänstens hjälp finns även stöd och stöttning via kvinnojourer och ideella verksamheter.