Varför tar pappan inte sitt ansvar?
Fråga: Jag är så himla besviken och arg! Det gäller mitt ex som också är pappa till min dotter som är fyra år. Vi levde tillsammans tills hon var två år och vi hade det ganska bra. Men han var en slarver och ganska opålitlig så jag orkade inte längre utan vi skildes. Han har alltid älskat vår dotter mycket men inte alltid satt henne före sina egna behov. Men när vi skildes ville han absolut ha henne halva tiden och det tyckte jag var bra. Jag tänkte att han skulle mogna och ta mer ansvar. Men det har blivit lite si och så med det.
Vi har ett schema med täta byten för att det inte ska bli för långa separationer för vår dotter. Men ganska ofta så ringer han och ska plötsligt göra annat och frågar om jag kan ha henne mer. Det gör mig oftast absolut ingenting, jag är bara glad att få lite mer tid med henne. Men ibland, som nu, så retar det mig och jag blir tokig.
I helgen som var hade jag bestämt med tre tjejkompisar om en mysig helg tillsammans med spa, god mat och massa tjejsnack. Men så plötsligt ringer pappan och har fått förhinder. Jag blir verkligen så ledsen och besviken och kan inte få tag på någon annan barnvakt så snabbt. Det är dessutom så att pappan verkar ta för givet att jag släpper allt annat så fort han ringer och att det aldrig är något problem för mig. Vår dotter är ganska van vid att det ändras så här ibland men hon verkar inte bry sig så mycket. Tyvärr har jag flera exempel i min omgivning på den här typen av pappor. Varför tar de inte ansvar?
/Bea
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Du måste också lära dig säga nej"
Ja, ibland kan det vara skönt att riktigt få häva ur sig sin irritation. Jag förstår verkligen din frustration när du sett fram emot detta så länge. Tyvärr tycks det vara så att pappor generellt sett ”kommer undan” med mer än vad mammor gör. Fortfarande hör man många lovord när pappor gör helt naturliga saker som mammor gjort i alla år. Saker som mammor inte får lovord för utan alla tar för givet att hon ska göra.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Naturligtvis har det blivit mycket bättre och pappor i dag tar ofta lika mycket ansvar som mammor. Men det är klart att det finns undantag, såväl bland pappor som bland mammor, även om papporna kanske fortfarande ändå är i majoritet när det gäller detta. Det är som sagt generellt, och på individnivå finns det massor av karlar som tar ansvar för sina barn och aldrig skulle drömma om att sätta annat framför barnen.
Sedan kan alla förstås få ändrade planer som gör att vi behöver ändra i vår planering. Jag tycker dock att pappan i ditt fall borde ta ansvar för att ordna för er dotter på annat sätt om han får andra planer och du är upptagen. Men kommunicerade du till honom att du var upptagen och inte kunde? Du skriver att han tar för givet att du alltid kan ta emot henne extra och kanske är det för att du alltid säger ja. Du måste också lära dig att säga nej när det inte fungerar för dig. Vad hade hänt om du sagt nej denna gång och att du var upptagen? Hade han struntat i att hämta henne då? I så fall är han riktigt oansvarig och ni kanske skulle be om några samarbetssamtal via kommunen.
Vill han dela tiden om dottern med dig måste han också ta ansvar och planera utifrån det. Det är viktigt att kunna kommunicera om ändringar i boendet/umgänget och kolla med den andra föräldern om man behöver byta tider eller dagar. Tala om för pappan att du inte tycker detta är okej och var tydlig med hur du vill ha det. Även om flickan är van vid att saker ändras så är det ändå bra med tydlighet även för hennes skull.