Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Kysste en annan tjej – varför har jag så stort bekräftelsebehov?
18 dec, 2024
author Nathalie Siljerud Joo
Nathalie Siljerud Joo
Finklädd kvinna och man.
Trots att "Adam" älskar sin flickvän kan han inte låta bli att söka bekräftelse hos andra tjejer. "Det här mönstret har förföljt mig", skriver han till relationsexperten Nathalie Siljerud och frågar sig varför han saboterar för sig själv.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Så här reparerar man en relation efter otrohetBrand logo
Så här reparerar man en relation efter otrohet
Fråga: Jag har en tjej sedan fyra år som jag älskar över allt annat. Men för några veckor sedan var jag ute med några kompisar, drack lite för mycket och råkade kyssa en annan tjej. Jag gillade uppmärksamheten hon gav mig och det kändes spännande i stunden. Vi satt och pratade länge innan vi kysstes, men ganska snart därpå fick jag enormt dåligt samvete. Jag berättade att jag är i ett förhållande, sade hej då och lämnade baren.
Jag har inte berättat för min tjej om detta, jag vill verkligen inte förstöra något eller göra henne ledsen. Jag kan inte se mitt liv utan henne. Samtidigt vet jag att jag även tidigare tänjt på gränserna för vad som är okej när man är i ett förhållande. Jag är en flörtig person som går igång på uppmärksamhet och bekräftelse och jag bannar mig själv för att jag ”behöver” det. Varför har jag ett så stort bekräftelsebehov? Varför förstör jag för mig själv på det här sättet? Detta mönster har följt mig genom alla relationer (även om jag aldrig varit otrogen förut), så det borde inte vara relationerna i sig det är fel på, utan på mig…
Annons
/"Adam"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar:
När jag läser ditt brev uppfattar jag en oro, en oro över vad som kan ske om du fortsätter söka bekräftelse utifrån förhållandet. Därför blir jag glad när du skriver in och problematiserar detta. Det tyder på att du vill förändra dig och att du vill leva mer i enlighet med dina värderingar.
Nya vanor på 21 dagar!
Vill du komma in i bra kost- och träningsvanor? Ge det 21 dagar! Anta vår roliga utmaning så ses vi 27 januari.
Läs mer och anmäl dig här!
Först och främst tänker jag att alla människor behöver bekräftelse. Vi behöver bli sedda, hörda och känna att någon annan uppmärksammar oss. Det kan handla om bekräftelse att man duger i sitt arbete, på träningen eller att man är attraktiv. För många blir det dock inte så problematiskt. De är hyfsat nöjda med sig själva och blir också bekräftade i sina relationer, oavsett om det är romantiska relationer, vänskapsrelationer eller jobbrelationer.
Annons
Läs mer: Så tänder ni gnistan igen – 4 enkla knep för mer närhet
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Men om vi inte har haft föräldrar som har sett oss och visat att vi är värdefulla skapas det ofta ett sår av känslomässig försummelse. Vi har som barn haft behov som inte har uppfyllts av olika anledningar. Om vi inte hittar sätt att hantera det såret som vuxna kommer vi deala med det på olika sätt, ofta genom att vi överkompenserar, alltså att vi söker bekräftelse på olika sätt som visar att vi är värdefulla.Om vi därtill har en personlighet som kanske söker spänning, samt har en sämre impulskontroll, ja då är vi riskzonen till att göra saker som inte långsiktigt är bra för oss själva och våra kärleksrelationer.
För att inte komma dit behöver du lära dig sätta gränser för dig själv. Det kan vara saker som att du för nya personer nämner din partner, och att du iakttar dig själv utifrån när du interagerar med personer du finner attraktiva. Att du aktivt tar avstånd från situationer där du hamnar i riskbeteende. För att kunna göra det är det också viktigt att inte dricka för mycket alkohol, eftersom vår impulskontroll blir sämre då.
Den ena delen handlar alltså om att välja det beteendet som på sikt blir mest ändamålsenligt för dig. Det andra delen handlar om att arbeta med din självkänsla. Möjligtvis har du många negativa tankar om dig själv. De går att arbeta med för att hitta en trygghet och för att minska behovet av yttre bekräftelse.
Annons
Du skriver att du kände skuld efter at du hade kysst den andra kvinnan. Jag tänker att den känslan visade dig vägen för dina inre behov. Den gjorde att du inte tog hennes nummer, gick vidare och inledde en affär, utan att du backade för situationen. Det visar att du har en känsla vad som är bra för er relation. Du måste bara träna på att sätta gränser tidigare för dig själv.
Foto: TT/Shutterstock
Läs mer: Experten: Det är hemligheten bakom ett lyckligt förhållande