Min kille har plötsligt förändrats – vågar vi skaffa barn?
Fråga: Min kille har plötsligt blivit så förändrad och det är därför jag skriver till dig. Vi har varit ihop i mer än fem år och har haft det väldigt bra hela tiden. Vi är båda drygt 30 år och har bott ihop i snart fyra år. Vårt liv är i mina ögon väldigt bra och vi har många vänner, många intressen varav flera gemensamma, vi har båda bra jobb, bor bra och så vidare. Min kille har alltid varit snäll och stöttande och vi delar på allt som ska fixas i hemmet. Kort sagt är allt jättebra enligt mig.
Men så för några månader sedan började min kille att förändras. Han avskärmar sig och vill inte göra saker som förut. Men det allra värsta är att han har börjat vara hånfull mot mig och säga taskiga saker, klagar på mig och säger att jag är dum och klumpig. Jag blir både förvånad och ledsen, mest ledsen för så här har han aldrig varit förut och jag fattar inte vad som har hänt. Jag har inte velat ta upp det med honom för jag har tänkt att han kanske är i en svacka och behöver tid att ta sig ur den. Men nu börjar jag tappa hoppet om att han ska bli sig själv igen. Vad kan det bero på att han blivit så här?
Saken är den att vi för några månader sedan pratade om att vi vill gå vidare i vårt förhållande, skaffa barn och så småningom flytta till hus. Kan hans förändring bero på det? Vill han inte detta egentligen? Vi bestämde att jag skulle sluta med mina p-piller så det har jag gjort, men än har jag inte blivit med barn. Nu börjar jag tveka om det är rätt att skaffa barn när han är så här. Kan du vara snäll och ge mig ett råd?
/Billie
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Sätt ner foten"
Det är jättetråkigt att höra att din kille förändrats så mycket. Det låter verkligen som att ni haft ett väldigt fint och bra förhållande och att han aldrig tidigare visat de tecken som han gör nu. Så jag förstår att du är både förvånad och ledsen.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det är förstås omöjligt för mig att säga varför han ändrat sig på det här viset så det kan bara bli spekulationer från min sida. Du skriver att ni för några månader sedan började prata om att ta ert förhållande vidare, bilda familj och köpa hus. Det låter som att din sambo förändrades i samband med eller efter det, så kanske kan det hänga ihop, som du också funderar över. Även om din kille just då kände att detta var rätt steg så kan han ju ha börjat tveka när han tänkt vidare. Det kan hända att han egentligen inte känner sig riktigt redo för detta men att han har svårt att berätta det för dig. Är din sambo rädd för att säga hur han vill ha det eller rädd för konflikter? Det bör du säkert veta efter att ha varit tillsammans med honom i flera år.
Han kan ha fått ”kalla fötter” över det stora ansvaret och den stora förändring som det innebär att få barn. Säkert är han också rädd att såra dig och berätta rakt ut. Men hans sätt att klanka ner på dig, håna dig och fjärma sig tycker jag inte alls är okej och du bör dra öronen åt dig och sätta ner foten mot honom. Du ska inte acceptera hans sätt mot dig utan säga ifrån hur du känner och vad du upplever. Fråga rakt ut om det har något med ert beslut att göra. Det skulle också kunna vara så att han träffat någon annan och inte har mod att berätta det.
Hur som helst måste ni prata om detta och jag tror att det vore skönt och bra för er båda om ni gick på några samtal på familjerådgivningen för att få hjälp att reda ut situationen. Det brukar vara bra att ha någon utomstående som kan hjälpa till med att bena ut alla tankar och känslor. Under tiden tycker jag att ni ska skydda er så att du inte blir med barn just nu innan ni rett ut det hela. Ta tag i detta snarast och låt honom inte behandla dig illa längre. Hoppas det ordnar sig så du får tillbaka din fina kille som han var innan.