Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Ska vi fortsätta som par trots otroheten – för barnen skull?
27 mar, 2024
Ett barn som håller för öronen och en ledsen kvinna.
Foto: TT
”Beas” man har varit otrogen och paret pratar nu om skilsmässa. Det som får ”Bea” att tveka är att de har gemensamma barn. Nu ber hon om råd från relationsexperten Nina Ljungberg, ska hon lämna den dåliga relationen eller inte?
Annons
Fråga: Min man har varit otrogen! Egentligen ser jag bara skilsmässa som utväg men det som får mig att tveka är barnen. Vi har tre barn tillsammans, de älskar sin pappa och jag vill inte att de ska få sina liv förstörda, på grund av att deras pappa inte kunde bete sig.
Vår relation har varit dålig länge. Han har varit personlighetsförändrad och gått från att var omtänksam och snäll till att vara arg, lynnig och dum. Det var länge sedan vi pratade utan bråk. Jag förstår inte vad som har hänt.
Efter otroheten har min man föreslagit att vi ska gå på familjerådgivning, men jag tycker det är bortkastade pengar om vi ändå ska skiljas.
Nu funderar jag på vad som är värst för barnen: att vi fortsätter som par även om kontakten är dålig eller att vi bryter upp och bor på varsitt håll. Och om vi ska skiljas – när ska man berätta för barnen och hur?
/Bea
Så här reparerar man en relation efter otrohetBrand logo
Så här reparerar man en relation efter otrohet

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: ”Håll barnen utanför”
Även om otrohet har blivit ”droppen” har ni mer att förhålla er till. För det du beskriver är en relation som inte fungerar särskilt bra. Att du upplever din man personlighetsförändrad kan ha sin förklaring av att det finns outredda saker mellan er, vilket kan skapa frustration och att de sämsta sidorna kommer fram.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Därför har ni mycket att vinna på hjälp från familjerådgivning, detta oavsett om ni fortsätter som par eller går isär. Ni får chans att lära er nya sätt att kommunicera, red ut var ni står och framförallt hur ni ska samarbeta utifrån barnens bästa. För ni kommer fortfarande vara föräldrar oavsett vilken relation ni har.
Barn mår aldrig bra av att vara i konfliktfyllda miljöer och särskilt skadligt är det om bråken sker ofta. Barn är smarta, uppmärksamma och känsliga för sina föräldrars sinnesstämningar. En skilsmässa kan därför vara mer skonsam än att leva med föräldrar som inte kommer överens.
Försök håll barnen utanför era bråk, låt inte barnen bli publik när känslor stormar. Välj era strider, sträva efter att hålla en respektfull ton och lyft enbart sådant som måste upp till ytan. Var ärliga och svara på barnens frågor men gå inte in i detaljer och skydda dem från för mycket insyn i era konflikter. Även om en partner varit otrogen/begått något fel behöver barnen inte få veta precis allt.
Annons
Den perfekta timingen för att berätta om en skilsmässa kan vara svår att hitta. Men gör det gemensamt och avvakta tills ni själva inte svävar i osäkerhet och att ni två landat i en plan för framtiden. Det blir enklare för barnen att förstå vad som väntar om ni kan presentera det praktiska och hur boendet kommer bli. Även om det blir en turbulent tid framhäv positiva aspekter av förändring och förmedla att även om det blir en stor omställning så kommer det bli bra.