Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag blev våldtagen som ung – nu som 60+ har det kommit ikapp mig
24 mar, 2023
En ledsen kvinna
Hon är i 60- årsåldern och har burit på ett trauma i många år som hon inte bearbetat. När hon var 17 år blev hon våldtagen av en bekant. Nu frågar hon Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, om det är försent för att söka hjälp.
Annons
Fråga: Hur ska jag våga släppa in honom? Jag är en kvinna på drygt 60 år som levt med ett trauma hela mitt liv. När jag var 17 år blev jag våldtagen av en bekant till familjen. När jag berättade för mina föräldrar så tystade de ner alltihop för att det inte skulle bli pinsamt. Vi bodde i en liten ort. De bröt med mannen men jag stötte ju på honom ofta. Jag kände mig hemsk och mådde dåligt och även om minnet bleknat med åren så har det påverkat mig mycket.
Trauman kan påverka relationer- såhär tar du kontrollBrand logo
Trauman kan påverka relationer- såhär tar du kontroll
Jag fick aldrig någon hjälp och har därför alltid haft svårt i mina kontakter med män. Jag var gift i flera år men kände aldrig att jag vågade släppa min make nära. Vi fick ändå tre barn som jag är glad över. Jag har aldrig berättat om det. På senare år har jag fått ångest som kanske kommer från det som hände mig. Nu är jag skild sedan flera år och har träffat en ny man. Plötsligt en kväll började jag berätta för honom om det som hände och jag grät väldigt mycket. Han var så fin, lyssnade och tröstade och sa att jag borde gå och prata om detta. Men är det inte för sent för det? Skulle det hjälpa på något sätt? Jag tycker väldigt mycket om denne man och vill verkligen komma honom nära. Kan det hjälpa om jag går och pratar?
/Musslan
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Du har burit på detta trauma ensam och i väldigt många år. Det kan inte ha varit lätt och är, precis som du säger, säkert anledningen till att du haft svårt i kontakten med män. Men nu har tydligen någonting hänt inom dig och en spärr tycks ha släppt. Det låter fantastiskt att du vågade öppna dig för den här nye mannen och att han så fint kunde ta emot det du berättade. Det är väldigt viktigt att det finns någon som tar emot på ett bra sätt när man vågar berätta. Tydligen finns det någonting hos denne man som gör att du känner stort förtroende för och trygghet med honom.
”Det är aldrig för sent att ta tag i ett trauma”
Jag tycker att han har helt rätt i att du borde gå och prata med någon. Det är aldrig för sent att ta tag i ett trauma. Att detta hände just nu visar att tiden är mogen för dig att öppna upp. Kanske för att du nu har mer tid att fokusera på dig själv och ditt eget välbefinnande. Under tiden du hade barnen små och hemma så tog de säkert upp det mesta av din tid och uppmärksamhet. Sök på nätet efter en terapeut som arbetar just med övergrepp så att du får så bra hjälp som möjligt.
Annons
Jag tror absolut att det kan hjälpa dig att våga komma närmare denne man. Att han dessutom verkar vara en klok, inkännande och lyssnande person kommer säkert också hjälpa en hel del. Genom att berätta för honom har du faktiskt redan börjat komma honom nära. Det kommer säkert att gå bra även fortsättningsvis.