Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag är svartsjuk – hur blir jag mer säker i relationer?
18 sep, 2023
Ledsen kvinna sitter bredvid man i soffan
Signaturen "Sotis" är väldigt svartsjuk, vilket tär på hennes förhållande. Hur blir jag fri från svartsjukan? frågar hon relationsexperten Nina Ljungberg.
Annons
Fråga: Jag är väldigt svartsjuk och jag vet inte riktigt vad det beror på. Svartsjukan har alltid varit ett problem i alla mina relationer och det tär på både mig och förhållandet. Jag är medveten om att problemet ligger hos mig och att jag kan lita på mannen jag är tillsammans med nu, men det går ut över honom ändå. Finns det något jag själv kan göra för att slippa känna så här? /Sotis

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "För en inre dialog"
Svartsjuka kan orsakas av mycket, exempelvis upplevelse av otrygghet, brist på tillit, osäkerhet, rädslor, gamla erfarenheter som spökar, opålitlig partner eller dålig självkänsla. Vid låg självkänsla finns risk att känslor väcks om ”att inte vara värd att älskas för den man är” och tankar om att partnern kan få en bättre livskamrat. En upplevelse av att vara utbytbar kan leda till både oro och svartsjuka.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Annons
Du har kommit fram till att det är dina egna tankar som skapar svartsjuka vilket också ger dig makten att påverka genom att förändra hur du förhåller dig till som sker.
Börja därför med att ta reda på vad som triggar din svartsjuka. Grotta ner dig i vilka tankar som väcks, vilka känslor det leder till och hur du vill agera på dem? Bara genom att stanna upp så pass länge att du kan föra en inre dialog får du en större kontroll över dina känslor än om du följer din första impuls. Därefter kan du skifta fokus till vad du kan göra åt situationen och om det är något som ni tillsammans kan förändra.
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?Brand logo
Min hälsa #3 – Hur hanterar jag svartsjuka?
Behöver du lyfta något med din partner så gör det när känslosvallet har lugnat sig. Att försöka ha en diskussion i affekt leder oftast bara till fler och större problem. Undvik anklagande påståenden och utgå bara från att beskriva dina egna känslor och upplevelser, berätta att du känner som du gör och att du tycker det är jobbigt samt att du vill göra något åt det. Be din partner hjälpa dig. Kan han möta dig och vara lyssnande har ni stor chans att komma vidare. Kanske är det mer bekräftelse du behöver för att lugna svartsjukan – förmedla det. Eller finns det något annat som kan trygga dig?
Hitta fram till nya sätt att lösa era dilemman, men tänk på att ökad kontroll av partner och utfrågning sällan leder till en bättre kontakt, snarare ger det näring åt svartsjuka så problemet behövs.
Annons