Hur ska jag göra för att bli populär och få vänner i skolan?
Fråga: Jag undrar hur man ska göra för att bli populär och få många vänner. Jag är en tjej som tycker det är så svårt att få vänner. Jag har alltid haft svårt att få vänner i skolan. När jag var liten hade jag en kompis på förskolan, men hon flyttade och det var så tråkigt.
I skolan finns en tjej som är jättepopulär och som alla vill vara med. Hon är söt och har alltid fina kläder. Jag ringer henne ibland och vill leka och ibland så vill hon. Men hon ringer aldrig till mig. I skolan är det många tjejer som är bästisar och bara är med varandra. Då får man knappt vara med. Efter skolan springer alla bara iväg hem till varandra. Det är aldrig någon som frågar om jag vill följa med.
Jag brukar köpa godis och bjuda på och ibland tar jag med pengar för då vill nästan alla vara med mig. Men om jag inte har godis eller pengar så bryr de sig inte.
Den populära tjejen har alltid massa kompisar och kan vara med vem hon vill. Om man är med henne så hejar hon på alla så hon verkar känna alla på hela skolan. Jag skulle vilja vara som den tjejen och också vara populär och känna många. Jag känner mig inte så bra och vet inte vad jag ska göra. Jag gråter ofta för att jag inte har några kompisar. Hur ska jag göra för att bli populär och få många kompisar? /Tindra
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Sluta försöka köpa dem"
Jag blir väldigt ledsen när jag läser ditt brev för det är såklart väldigt jobbigt för dig att inte ha några kompisar. Självklart vill man vara den där populära tjejen eller killen som alla vill vara med. Men även populära personer kan ha det jobbigt, så det är ingen garanti för att må bra. Det är väldigt svårt att säga vad det är som gör att en del personer blir populära och har lätt för att få vänner. Vi är alla olika och har olika lätt att få kontakt med andra. För en del är det väldigt lätt och andra tycker det är jobbigt att ha eller få kontakt och vet inte riktigt hur man bäst ska vara med andra.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
I varje klass brukar det finnas både någon som är väldigt populär och någon som är ganska ensam. Självklart blir det extra jobbigt om du som känner dig ensam jämför dig med den som är mest populär. Då märks skillnaden särskilt mycket.
En sak som jag gärna vill säga till dig är att man inte kan köpa sig riktig vänskap. Därför tycker jag att du ska sluta med att bjuda på godis eller ge pengar för att få kamrater. Som du själv märker så bryr de sig inte om dig om du inte har godis eller pengar och då är det ingen riktig eller bra vänskap. Det viktigaste är att du försöker vara dig själv för det brukar vara bäst i längden.
Se också om du kan hitta någon vän i någon av de andra klasserna på skolan eller via något annat ställe. Om du har någon aktivitet kan du försöka bli vän med någon där. Jag tror att det finns många som känner sig ensamma precis som du, så kolla dig omkring på skolan och se om någon annan verkar ensam till exempel på rasten. Då kan du ta kontakt och se om ni kan bli vänner.
Om du mår väldigt dåligt av detta så tycker jag också att du ska prata med dina föräldrar eller någon vuxen på din skola, till exempel kuratorn eller skolsköterskan. Det är ofta skönt att få prata om det som är jobbigt och det är bra om vuxna runt om vet att man är ledsen och vad man tänker på. Det är inget fel på dig för att du har svårt att hitta vänner men sluta att försöka ”köpa” dem. Jag tror och hoppas att det kommer att ordna sig för dig så småningom. Kram.