Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Hur lär jag mig att stå emot sötsuget?
16 feb, 2023
kvinna äter massa godis
När sötsuget slår till går det inte att stå emot. Vad ska jag göra för att låta bli godiset? Det undrar en läsare som tycker att hon har dålig karaktär. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger tips på hur läsaren kan förändra sina vanor.
Annons
Fråga: Jag är en sådan gottegris. Om vi har sötsaker hemma kan jag liksom inte låta bli att nalla. Jag letar i lådorna och kollar i skafferiet. Jag tycker att det är lite pinsamt att jag har så dålig karaktär (jag är 50 plus) och inte kan stå emot. Jag kan faktiskt förstå hur alkoholister inte kan stå emot när suget efter sprit sätter in. Hur ska man tänka för att låta bli att äta godis?
Vanliga orsaker till sötsugBrand logo
Vanliga orsaker till sötsug

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Identifiera dina känslor när du småäter"
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Tack för ditt brev. Du undrar hur du ska låta bli att äta sötsaker. Jag undrar vad som blir det största problemet med att du småäter. Drabbas du av betydande övervikt? Eller känner du att din hälsa påverkas på andra sätt som är skadlig för dig? Jag tänker att det är en skillnad i sådana fall jämfört med om vill tappa några kilon för att du ska leva upp till en idealbild som du tror att du måste passa in i. Ibland är det lätt att tro att vi måste bli smalare för att kunna älska oss själva när det i stället är andra saker som vi måste arbeta med för att älska oss själva, som acceptans, stå upp för sig själv och nyansera negativa tankar.
Annons
Jag skulle därefter vilja att du funderar över din motivation på området. Finns det något som kan öka den eller minska den? Hur ser hindren ut? Huvudfokus tänker jag sedan behöver vara att identifiera dina känslor när du småäter. Ofta uppstår beteendet på grund av en känsla. Det kan vara att du är ledsen och orolig eller att du känner dig uppgiven och ensam. Det skulle också kunna handla om känslor av tomhet och att livet känns tråkigt.
Säg att du haft en tuff arbetsdag. Din chef har uttryckt missnöje över ett arbete som du har gjort. När du kommer hem känner du dig nedstämd. Du börjar tänka på samtalet med chefen och skäms över att du inte har presterat mer. Det många gör då är att gå till godisgömman. För en stund känns det lite bättre, men du har aldrig agerat på det som känns svårt. Troligtvis hade du mått bättre på lång sikt om du i stället hade ringt en vän eller om du hade försökt bemöta de självkritiska tankarna som kommer.
Annons
Ett första steg kan vara att börja skriva ned vilka känslor du har innan du småäter. På det sättet får du kännedom om vad som händer inom dig. Gör du det regelbundet kommer det troligtvis att ge dig ett annat perspektiv när du är på väg mot sötsakerna. I stället för att bara agera kan det leda till att du där upprättar en dialog inom dig och väljer ett beteende som är bättre för dig.