Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min fru har tappat livslusten
– hur kan jag hjälpa henne?
20 feb, 2023
äldre man håller om deprimerad äldre kvinna
Hustrun har helt tappat livsgnistan sedan hennes syster dog. Nu undrar maken vad han kan göra för att få henne att glädjas åt saker igen. "Sorg tar tid", svarar Maria Jacqueline Bratt, och ger tips om hur han kan hjälpa sin fru vidare.
Annons
Fråga: Jag är en äldre man som lever med min fru. Vi har ett långt och bra äktenskap bakom oss och har vuxna barn och barnbarn. Vi är båda över 80 år men har haft bra hälsa och levt ett ganska aktivt liv. Min fru har spelat kort med väninnor och jag har pysslat mycket i vår trädgård. Vi har ofta gått promenader tillsammans och träffat våra vänner för trevlig samvaro. Vi träffar också regelbundet våra barn och barnbarn vilket alltid varit en stor glädje för oss. Vi bor i en fin lägenhet som vi bott i över 40 år och där trivs vi bra och har det fint. Vi har också båda en hyfsad pension, så jag tycker att vi lever ett gott liv. Men det som oroar mig nu är att min fru det senaste halvåret verkar ha tappat livslusten.
Det som hände var att hennes älskade syster dog och jag vet att det var ett hårt slag för min fru. De stod varandra nära och träffades flera gånger i veckan. Tyvärr är det som om detta helt har golvat min fru, som inte verkar glädja sig åt någonting längre. Kanske bara när barn och barnbarn kommer men det har tyvärr blivit mer sällan eftersom barnbarnen studerar på annan ort. Nu vill min fru aldrig följa med på promenader, hon lägger sig väldigt tidigt, ibland redan klockan 20 på kvällen och hon kan också ligga i flera timmar mitt på dagen. Däremellan sitter hon och stirrar ut genom köksfönstret. Hon är sällan glad och har blivit så tystlåten. Hon vill inte ens spela kort med sina vänner längre.
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorgBrand logo
7 viktiga saker att tänka på om du står nära någon i sorg
Jag oroar mig för att det är något fel på henne men en läkarundersökning nyligen visade att hon var fullt frisk med bra värden. Kan allt detta bara bero på sorgen efter hennes syster? När går det i så fall över? Hur kan jag hjälpa min fru? Jag lider av att se henne helt utan livsgnista.
Annons
/”Tappad livsgnista”
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: "Försök peppa din fru"
Så tråkigt att höra att din fru verkar ha tappat all sin energi och livsgnista. Jag förstår att du känner dig både ledsen och orolig. Det är bra att din fru genomgått en läkarundersökning för att utesluta någon bakomliggande fysisk sjukdom. Jag brukar annars ge rådet att börja med att undersöka det, då en fysisk sjukdom kan ha stor påverkan på en ork och energinivå.
Jag tror säkert att din fru har påverkats mycket av sorgen efter sin syster. De stor varandra nära och utgjorde an stor del av varandras vardagliga liv. Därför blev det förstås en mycket kännbar förlust för din fru. Sorg kan verkligen dra undan mattan under ens fötter och göra så man tappar all lust och energi. Du undrar hur lång tid det kan ta och det är förstås individuellt. Det jag tänker är att om man är mitt i livet med barn, familj och arbete så finns det mycket annat som distraherar och som kan hjälpa en att återfå rutiner och att komma på fötter igen. Om man är äldre och inte har så mycket annat omkring sig så kan det vara svårare att orka ”dra sig upp” själv. Tankar på att livet är meningslöst och slut kan plötsligt ta stor plats. Förr pratade man om sorgeår och det kan vara en måttstock på att sorg tar tid. Under ett år går man då igenom alla högtider, födelsedagar och annat som påminner starkt om den förlust man drabbats av.
Annons
Ett sätt du kan hjälpa din fru på är att prata med henne om hennes syster. Många gånger kan det hjälpa att prata om den man mist och hålla bilden av denne levande. Fortsätt försöka få med dig din fru på promenader för det är viktigt att röra sig lite, speciellt i naturen.
Jag skulle också rekommendera att din fru kontaktar sin läkare igen och berättar hur hon känner. Följ gärna med och ge din bild av henne till läkaren. Det kan hända att din frus sorg utlöst en depression och att hon skulle behöva hjälp att komma ur den med medicin.
Försök peppa din fru att både gå ut på promenad med dig och även att träffa sina vänner och spela kort. Även om det bara är små steg för att få henne mer aktiv, så är varje steg viktigt. Hoppas hon återfår lite livsgnista.