Jag misshandlade min sambo – hur blir jag kvitt skuldkänslan?
Fråga: Jag hoppas att du inte kommer att tycka att jag är en alltigenom dålig människa när jag nu ska berätta om en mycket jobbig sak. Jag har funderat länge på om jag skulle våga skriva men jag behöver hjälp så jag bestämde mig för att våga. Men jag skäms så otroligt mycket för detta så bara att skriva det ger mig svår ångest.
Jag är en kvinna som snart blir 60 år och har haft ett mycket svårt och tufft liv. Det har kantats av bråk, missbruk och misshandel ända sedan barndomen. Mina föräldrar var båda missbrukare och jag och mina syskon fick bo i fosterhem flera perioder. Själv har jag ofta haft förhållanden där jag blivit misshandlad. Jag har två vuxna barn som tack och lov kommit ur denna dåliga spiral och lever bra liv med familjer och utan missbruksproblem. Hur jag lyckats med det vet jag inte men jag är verkligen glad för det.
För några år sedan levde jag med en man som tryckte ner mig totalt och som också ofta slog mig. En kväll när vi båda druckit sprit fick jag nog och misshandlade min sambo svårt. Han blev illa skadad och fick ligga länge på sjukhus. Själv dömdes jag till fängelse som jag nu avtjänat sedan ett par år. Det goda som kom ut ur detta var att jag bestämde mig för att sluta dricka och har faktiskt lyckats med det. Jag har också bestämt mig för att aldrig mer ha ett förhållande med någon man som misshandlar eller trycker ner mig.
Men det hemska är att jag har sådan ångest över vad jag gjorde mot en annan människa. Våld är alltid hemskt och att jag själv använt våld får mig att känna mig som en avskyvärd människa. Jag har tagit mitt straff men känner mig inte skuldfri. Hur ska jag göra för att gå vidare utan denna förfärliga skuldkänsla. Jag mår inte alls bra! /Skyldig
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Sätt ord på din ångest och allt du känner nu"
Jag tycker absolut inte att du är en dålig människa utan jag tycker det är väldigt modigt och bra gjort av dig att våga skriva. Du beskriver ett tufft liv som kulminerade den gången då du uppenbarligen fick nog och övergick till våld. Det är förstås aldrig bra och jag försvarar det inte på något sätt. Men det är en förklaring på den utsatta situation du befunnit dig i under i stort sett hela ditt liv.
Jag förstår att du mår dåligt av att tänka på det som hände och det visar att du har en stark moral och verkligen inser att du gjorde fel. Samtidigt har du själv varit utsatt för väldigt mycket orätt så det är inte underligt att du till sist fick nog. För din del blev resultatet att du fick ett fängelsestraff, vilket du nu avtjänat. I samhällets ögon har du sonat ditt brott men i dina egna ögon känner du dig fortfarande skyldig.
Jag tror att du skulle behöva hjälp med att bearbeta det som hände och sätta ord på din ångest och allt du känner nu. Jag tycker det är fantastiskt jobb du gjort genom att ta dig ur ditt missbruk och bestämma att aldrig mer inlåta dig med en man som behandlar dig illa. Med dessa steg har du tagit ett stort kliv framåt mot ett bättre liv.
Mitt råd till dig är att du försöker hitta någon att prata med om ditt mående nu. Du kan kontakta din vårdcentral och be om hjälp med en kurator eller terapeut där. Man kan även få hjälp via till exempel kyrkan att prata med någon. Jag tycker du ska försöka fokusera på det fina i ditt liv som du åstadkommit. Dina fina barn och barnbarn och styrkan du haft att ta dig ur ett missbruk. Jag är säker på att du kan komma vidare och så småningom släppa dina skuldkänslor. Händelsen kommer förstås alltid finnas med dig, men den definierar dig inte som människa. Stort lycka till!