Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag vill flytta ihop – han vill vara särbo
22 feb, 2023
En kvinna och man som håller om varandra
Hon har nyligen skilt sig och träffat en ny man. De är väldigt förälskade och hon vill flytta ihop med honom så fort som möjligt. Men han är mer tveksam till det. Nu frågar hon relationsexperten Nina Ljungberg om råd.
Annons
Fråga: Jag är relativt nyskild och snabbare än jag vågat hoppas på, är jag ”upp över mina öron förälskad” i en ny man. Jag vill att vi ska flytta ihop så snabbt som möjligt, medan han vill avvakta.
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammansBrand logo
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammans
Båda har barn med växelvis boende, men vi har tajmat barnfria veckor. Han vill vänta med tanke på barnen, men jag tycker det är onödigt att skjuta upp vårt gemensamma liv när han och jag trivs så bra tillsammans. Det skulle vara så mysigt att få ses varje dag och bli en storfamilj. Vilket alternativ är att föredra?/Tok-kär
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexpert Nina Ljungberg svarar: ”Ta tillvara på fördelarna”
På sikt kan det finnas mer att vinna på att avvakta med ihopflyttning än att skynda på det hela. Framförallt för barnens skull men det kan också vara positivt för er relation och för dig personligen – du har ju nyligen gått igenom en separation.
Annons
Genom att vänta med att flytta ihop hinner du bli känslomässigt färdig och risken minskas för att mönster från ditt äktenskap tas med in i din nya relation. Du och din nya kärlek hinner dessutom lära känna varandra mer och har chans att ostört mötas i tvåsamhet under de barnfria veckorna. Förälskelse är ju ett härligt rus, men samtidigt är det en bubbla som utestänger andra. Sådant känner barn lätt av och oro kan vakna om att inte längre vara "första prioritering” av sin mamma/pappa. Därför bör barn inte introduceras för nya partners för snabbt eller för ofta. För även om du och din partner har starka känslor till varandra, behöver barn mer tid för att vänja sig vid allt det nya och ni är många personer som ska trivas ihop.
Det är bättre att bonusfamiljen fungerar på sikt än att allt ska gå snabbt, så försök ta tillvara på fördelarna med hur ni har det nu och fortsätt planera för en framtid som storfamilj.
Annons