Min dotters sambo är som ett stort barn – han är slarvig med allt!
Fråga: Jag hoppas jag kan få svar på ett problem jag har men inte riktigt vet hur jag ska hantera. Jag och min man har en dotter som är dryga 30 år och en son som är några år yngre. Vi har varit väldigt noga med att lära våra barn att bli självständiga och att kunna ta vara på sig själva och vara rustade för vuxenlivet. De fick tidigt vara med och lära sig städa, tvätta, laga mat och fick också delta i att göra upp budget etc. Detta har resulterat i att båda barnen klarar sig väldigt bra, klarar av sitt hem, sin ekonomi och allt annat som hör vuxenlivet till. Vi gjorde aldrig någon skillnad på barnen utan både vår son och vår dotter fick lära sig samma saker. Jag tycker att det är föräldrarnas skyldighet att rusta barnen för livet.
Nu till det som är ett problem. Min dotter bor ihop med en man som är som ett stort barn. De har varit ihop i ett par år men flyttade ihop för några månader sedan. Han verkar inte alls ha koll på hur man sköter ett hem, trots att han faktiskt bott själv några år. Han är slarvig med allt och även med ekonomin.
Jag har nu förstått att hans mamma kommer hem till dem ofta och hjälper dem med tvätt och städning och försöker lägga sig i hur de ska sköta saker. Jag har märkt att min dotter är väldigt irriterad över detta även om hon inte säger så mycket. Men som hennes mamma kan jag läsa av henne väldigt bra. Nu funderar jag på om jag kanske skulle ringa sambons mamma och säga åt henne att låta ungdomarna vara ifred och få sköta sitt. Bör jag prata allvar med henne? Jag förstår inte varför hon lägger sig i vad de gör och inte låter dem ta hand om sitt hem själv. Min dotters sambo kommer aldrig lära sig om hans mamma hela tiden fixar för honom. Vad säger du om detta? /Hjälp eller stjälp?
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Jag förstår att din dotter kan bli irriterad på sin sambo"
Först av allt vill jag gratulera dig och din man för att ni gjort ett jättebra jobb med att förbereda och hjälpa era barn att klara av många av vuxenlivets måsten. Tyvärr är det inte alla föräldrar som tänker på att lära ut detta till sina barn och det har du och särskilt er dotter nu fått erfara. De ungdomar som inte får med sig denna lärdom hemifrån står tyvärr sämre rustade när det är dags att flytta hemifrån och börja leva livet på egen hand. Men de allra flesta lär sig ändå till sist att ta hand om det som hör vuxenlivet till, även om de kanske får erfara det genom jobbiga misstag på vägen.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Jag förstår att din dotter kan bli irriterad på sin sambo som inte alls har de färdigheter som hon själv har. Det är uppenbart att hans mamma inte alls har samma inställning som du och din man har till detta. Men jag tycker också att du själv gör en tankevurpa i det här när du tänker dig att du ska rycka in och prata med mamman. Då stiger du in och tar över det som är ungdomarnas område. De måste naturligtvis själv ta upp detta med hans mamma om de tycker att det är ett problem. Kanske tycker de inte att det är ett så stort problem som du själv tycker. Naturligtvis borde din dotters sambo ha fått med sig fler färdigheter hemifrån men när han nu inte har det så får han förvärva dem på egen hand eller med din dotters hjälp. Det är förstås inte hennes uppgift att uppfostra sin sambo men med hennes hjälp och förebild så kan han förhoppningsvis bättra sig.
Sedan måste man också komma ihåg att alla inte är lika bra på att ta hand om papper och ekonomi som andra. Så kanske det blir så att din dotter kommer ha mer ansvar för detta i deras förhållande medan sambon bidrar med något annat han är bättre på. Låt ungdomarna forma sitt eget liv. Din dotter älskar troligen sin sambo trots hans brister och antingen kommer det fungera eller så tröttnar hon och väljer att avsluta. Men det är hennes och deras beslut att ta.