Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Hjälp! Min man låter huset förfalla”
19 dec, 2022
En trött kvinna med städhandskar
De bor tillsammans med tre barn i en villa som börjat förfalla -hon tycker inte att maken hjälper till och ta hand om huset . Nu frågar hon Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, om råd.
Annons
Fråga: Min man och jag har ständiga gräl om hur vi ska ta hand om vårt hus och vår trädgård. Vi har tre barn mellan 8 och 14 år och flyttade till huset då vi fick vårt första barn. Jag sköter det mesta inomhus med inredning, tvätt och städning. Min man kör barnen till aktiviteter, ska ta hand om bilen och allt utvändigt. Men problemet är att han inte gör det, utan huset håller på att förfalla. Det behöver målas både här och där, visst trä bytas ut och allt möjligt annat. Bilen håller också på att rosta sönder och min man sparar en massa skrot på gården.
Jag tycker om att ha fint omkring mig och det känns som att grannarna tittar snett på oss, mer och mer ju längre tiden går. Ibland får jag höra pikar som: ”Det kanske är dags att måla”. Jag försöker prata med min man ibland men han ser inte direkt problemen med det hela och bryr sig inte riktigt. Jag känner mig mer och mer ledsen över detta och vill knappt längre bjuda hem någon för det ser så risigt ut. Hur ska vi lösa detta? /Fallfärdigt
Se också: 7 typer av gräl som är extra skadliga för relationen
7 typer av gräl som är extra skadliga för relationenBrand logo
7 typer av gräl som är extra skadliga för relationen

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Du och din man har olika tankar om hur ni vill ha det hemma, där du tycks mer intresserad av att ha det ordentligt och fint omkring dig. Oavsett detta så är det självklart att man behöver ta hand om både ett hus och en bil för att de ska hålla och inte minska i värde, speciellt huset.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Kanske en lägenhet vore bättre
Jag tror att ni måste prata mer om det här, på allvar. Kan du tänka dig att vara projektledare och visa ordentligt på vad som behöver göras, göra upp en budget och en plan? Kanske också vara med och genomföra den? Din man kanske behöver ”dras igång”. Om han ändå inte har lust att ta tag i detta återstår att ni lejer ut arbetet om ni har råd. I annat fall kanske ni ska fundera på om hus är den rätta boendeformen för er. Har man hus så krävs trots allt ett visst mått av underhåll, vilket även gäller trädgård. Är man inte beredd på det kanske det är bättre och lättare att flytta till lägenhet. Prata med din man och se vad han tycker om det. Det låter inte kul med något som leder till ständiga bråk.