Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
”Jag saknar mina barnbarn – kan jag ta kontakt trots skilsmässan?”
13 jan, 2023
En mormor med sina barnbarn
Signaturen "Längtande farmor" saknar sina barnbarn fruktansvärt mycket. Hon har inte fått träffa dem sedan barnens föräldrar separerat - en skilsmässa där föräldrarna bråkar. Maria Jacquline Bratt, socionom och familjerättsexpert, ger råd.
Annons
Fråga: Jag är farmor till två små barn på tre och fem år som jag älskar över allt annat. Tyvärr är min son en riktig slarver och väldigt oansvarig. Detta ledde till att han och barnens mamma skildes för några månader sedan. Innan dess träffade jag barnbarnen ofta och hade en bra relation till mamman. Min son arbetade mycket så mamman fick ta stort ansvar för barnen och gör det fortfarande. Min son arbetar borta i veckorna och när han kommer hem på helgerna träffar han barnen sporadiskt och de sover aldrig hos honom.
Det har varit mycket bråkigt mellan mamman och pappan sedan skilsmässan och jag förstår att hon är arg och besviken på honom. Det skulle jag också ha varit om jag var i hennes ställe. Jag tycker att min son gör fel, men han får ta ansvar för sig själv och jag vill inte lägga mig i deras bråk.
Problemet är att jag inte hört något alls från mamman sedan de skildes och jag har inte heller träffat barnbarnen. Jag vågar inte riktigt ringa henne för jag vet inte vad jag ska säga och är rädd att hennes ilska på min son även gäller mig. Men jag saknar barnbarnen så fruktansvärt och vill ha både dem och mamman i mitt liv. Kan du ge mig ett råd om vad jag ska göra? Ska jag våga ta kontakt?/ Längtande farmor
Se också: 5 kändisar som blev farmor eller mormor tidigt
5 kändisar som blev farmor eller mormor tidigtBrand logo
5 kändisar som blev farmor eller mormor tidigt

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Så tråkigt att höra att det blivit så bråkigt kring din sons skilsmässa. Det drabbar ju dig på ett mycket påtagligt sätt och jag förstår att du är ledsen över den uteblivna kontakten med barnbarnen och deras mamma. Jag tycker absolut att du ska ringa henne, eller skriva ett brev om det känns lättare.
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det finns inget att förlora
Du resonerar klokt i att inte vilja lägga dig i deras konflikt och det kan du också förmedla till mamman. Berätta hur mycket du saknar både henne och barnen och fråga om ni kan ses. Om nu din son inte tar så stort ansvar för sina barn så antar jag att mamman får dra ett stort lass. Då borde hon vara glad för att du kan finnas i hennes och barnens liv och hjälpa till. För jag antar att du gärna gör det genom att till exempel hämta från förskola, vara barnvakt och kanske ha barnen hemma hos dig över någon natt. Du har ingenting att förlora genom att kontakta mamman. Förhoppningsvis är hon en klok mamma som kan skilja på dig och din son. Det går utmärkt att ha en fortsatt relation med en svärdotter eller svärson om man är klok och respektfull. Hoppas du snart kan krama om dina små barnbarn igen.
Annons