Experten: Så vet du när en relation är bortom räddning
Man och kvinna osams i säng.
Efter ett 35-årigt äktenskap föll han för en annan kvinna och förlorade allt. Nu ångrar han sig djupt. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo förklarar när hoppet är värt att hålla fast vid, och när det är dags att släppa taget.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Så här reparerar man en relation efter otrohet
Brand logo
Så här reparerar man en relation efter otrohet
Jag har gjort mitt livs misstag. Jag har ett 35-årigt äktenskap bakom mig. Vi har tre vuxna barn och har levt ett fint liv ihop med semestrar, danstävlingar och mycket skratt. Men för tre år sedan träffade jag en kvinna genom jobbet. Hon var full av energi och bekräftade mig från första stund vi sågs. Jag tyckte mycket om henne och inledde ganska snabbt en romans med henne. Då tänkte jag inte utan jag tyckte bara att det var härligt att bli förälskad igen.
Efter ett år upptäckte min fru otroheten och ville genast skiljas. Det låter kanske dumt, men jag blev chockad och hade inte tänkt på att min fru skulle vara så definitiv. Nu ångrar jag mig oerhört och har under två års tid försökt få tillbaka min exfru, utan framgång.
Jag skriver långa brev, skickar saker, berättar gång på gång hur mycket jag skäms. Jag kan helt enkelt inte tänka mig ett liv utan henne. Relationen med den andra kvinnan avslutade jag på direkten och jag kan inte tänka mig någon annan kvinna än min fru. Vad ska jag göra? Är det bara att ge upp?

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Skapar jakten ett lidande?"
Ja, när ska man ge upp något som man vill väldigt mycket, men som man inte når framgång i? Svaret är inte enkelt.
Det låter som du verkligen vill leva ditt liv med din exfru och att du nu har helt andra insikter än tidigare. Med den djupa ånger du känner tror jag att risken är låg att du går i samma fälla igen. Men det kanske inte är det som spelar någon roll för din exfru. Det kanske är att du helt enkelt svek henne och orsakade henne smärta, att du gjorde en skada som inte går att reparera inom henne.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
• Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
I mitt arbete som terapeut möter jag många par som kan komma förbi en otrohet, och faktiskt finna varandra igen. De väljer varandra på nytt, trots lögner och svek, och det kan finnas något väldigt fint i det.
Hur vet man när det är dags att släppa taget?
Men det går också att förstå den som väljer bort. Som känner att de är värda mer och som inte vill förlåta. Kanske är din fru det senare exemplet. Det klart att det även finns ett mellanting. De som känner sig väldigt sårade och tvekar, som också vill tillbaka till relationen, men inte vet om de vågar. Jag undrar om det finns något i dina försök som visar att din exfru är sådan? I sådana fall kan det kanske vara värt att försöka igen.
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar
Men om du fortsätter under en tid utan resultat behöver du försöka se dig själv utifrån en stund. Skapar den här jakten ett lidande inom dig? Med det menar jag, gör det att du känner dig nedstämd? Att du inte kan glädjas åt små ting i vardagen eller att du känner en allmän hopplöshet?
För det finns en risk med att leva med en tanke om en framtid som inte blir av, och det är att det inte leder till utrymme att på riktigt sörja, och så småningom acceptera, att det inte blir ni igen. Om det är på det sättet tycker jag att du ska börja se vilka alternativa liv det finns för dig framåt, även om det smärtar.