Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Pappan till mitt barnbarn är så snål – min dotter betalar allt
28 feb, 2023
En pappa som håller i ett betalkort med sin dotter
Mormor tycker att pappan till hennes barnbarn är snål och inte betalar tillräckligt. Hon tycker det är orättvist mot hennes dotter som tar mer ansvar över barnet. Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: Jag har en fråga som gäller min dotter och hennes ekonomi med hennes barns pappa. Barnet, som är sex år, bor totalt åtta, nio dagar i månaden utspritt på två helger och en natt i veckan hos pappan, så min dotter tar mest ansvar. Pojken är skriven hos henne och det är hon som sköter allt med förskola, skola, tandläkare, läkare och så vidare. Det har hon alltid gjort. Hon betalar också förskola, nästan alla hans kläder och hans fritidsaktiviteter. Han betalar ingenting för pojken till henne men hon får hela barnbidraget och då tycker han att hon ska betala allt. Han köper inte ens ett par vantar till honom.
Så skiljer du dig bäst för barnenBrand logo
Så skiljer du dig bäst för barnen
Jag tycker att han är väldigt snål och att det är väldigt orättvist att hon får ta så mycket mer ansvar både praktiskt och ekonomiskt. Min dotter suckar bara och säger att hon inte orkar bråka med honom om detta. Men visst borde han väl betala mer när pojken bor mest hos henne? Barnbidraget täcker väl inte alla kostnader för ett barn? Jag tycker att min dotter skulle sätta ner foten och kräva mer av honom. Vad tycker du?/ Mormor
Annons
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Det låter absolut som om mamman tar mesta ansvaret för sonen, både praktiskt och ekonomiskt. I dag bor många barn växelvis ungefär lika mycket hos sina föräldrar och då ska ingen av dem i normalfallet betala till den andra och barnbidraget ska delas, liksom andra kostnader för barnet. Det finns många olika sätt att ordna det på och det viktiga är att föräldrarna gör upp något som de tycker fungerar för att slippa tjafs och bråk.
Respektera din dotters önskan
När ett barn bor mest hos den ena föräldern ska den andra betala underhållsbidrag till boendeföräldern. Om umgängesföräldern inte gör det kan man ansöka på Försäkringskassan om att få underhållsstöd därifrån. Jag tror att din dotter känner till detta, och om inte så kan du upplysa henne om det och säga att hon ska läsa mer om det på deras hemsida.
Annons
Du skriver att din dotter inte vill bråka med pappan och det tycker jag är en viktig sak att respektera. Det kan hända att hon resonerat fram och tillbaka med sig själv och bestämt sig för att det är mer värt att det finns en fungerande relation utan bråk med pappan än att hon får mer pengar. Kanske klarar hon sig trots allt bra utan dem.