Han var otrogen – ska jag lämna trots att han är mitt stora stöd?
Fråga: Varför drabbas jag hela tiden av att bli sviken? Jag var i många år gift med en man som jag senare upptäckte var otrogen mot mig vid otaliga tillfällen. Det slutade med att jag lämnade honom då han inte var intresserad av att sluta med sina affärer och inte heller förstod hur djupt han sårat mig. Det blev en svår och jobbig skilsmässa som slutade med att jag flyttade flera mil bort för att bli kvitt alla hemska minnen och min exman som verkligen inte var trevlig mot mig.
Jag levde själv några år och träffade sedan en ny man som jag blev djupt förälskad i. Han kändes stabil och kärleksfull och jag hade inte en tanke på att han också skulle bedra mig. Därför fick jag en riktig chock för en tid sedan när han själv kom och berättade att han vid ett tillfälle varit otrogen mot mig. Det hände tydligen för några år sedan i samband med en affärsresa och enligt min man är han svårt ångerfull och säger att kvinnan i fråga inte betydde någonting för honom. Jag blev återigen sårad och frågar mig nu varför alla män är otrogna mot mig?
Det som också hänt de senaste åren är att jag har en sjukdom som fått mig att bli alltmer beroende av hjälp, både i och utanför hemmet. Min man är där ett stort stöd för mig och jag skulle knappast klara mig utan honom. Jag är i sjuttioårsåldern och min man likaså. Nu undrar jag om jag återigen ska lämna en man och skiljas på grund av den här otroheten. Det kändes självklart att lämna förra gången men känns inte lika självklart nu. Hur ska jag tänka? Jag är ju också mer beroende av min man denna gång. Jag vore väldigt tacksam att få din syn på det här problemet. Tack på förhand. /Bedragen
Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar: "Du ska inte stanna hos din man för att du är beroende av hans hjälp"
Jag beklagar att du åter råkat ut för en man som bedragit dig. Jag förstår verkligen att du är besviken. Din första man var tydligen otrogen mot dig inte bara en gång utan hela tiden och hade inte ens en tanke på att ändra sitt beteende. Det är inte konstigt att du valde att lämna honom. Många kan inte tänka sig att stanna hos någon som bedragit dem, även om det ”bara” varit vid ett tillfälle. Men all otrohet behöver inte sluta med en separation.
Maria Jacqueline Bratt

- Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
- Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
- Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Det finns många faktorer som spelar in vid en otrohet, hur parterna agerar och hur man väljer att hantera den. Din nuvarande man tycks ha varit otrogen vid ett tillfälle och känner också stor ånger. Det kan betyda att han är mer villig att förstå dina känslor i det hela och att arbeta för att återupprätta sitt förtroende hos dig. Det är egentligen bara du som kan säga om du vill skilja dig även denna gång eller om du tror att du och din man kan hitta tillbaka till ett förtroendefullt förhållande igen. Ofta kan det då vara bra att ta hjälp från till exempel familjerådgivningen eller annan parterapi för att prata igenom det som hänt och alla de känslor det väckt. Även att bestämma och känna efter hur man vill ha det framöver.
Om man pratar om det som hänt och den som varit otrogen tar fullt ansvar för sitt svek och är beredd att arbeta hårt för att förändra sig och visa sig värd förtroende igen så kan man komma igenom en otrohet. Ibland kan ett förhållande till och med bli bättre än innan och man kan känna sig mer aktsam om det man har. Däremot tycker jag inte att du ska stanna hos din man för att du är beroende av hans hjälp på grund av din sjukdom. Om du vill lämna honom så ska du göra det och i stället se till att få hjälp av hemtjänst om du behöver det. Tänk igenom noga hur du vill göra och ta gärna kontakt med en kurator för att kolla vilken möjlig hjälp du kan få om du bestämmer dig för att lämna din man. Jag hoppas du kan komma fram till ett beslut som känns riktigt för dig.