Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Jag önskar en djupare kontakt med min partner
11 aug, 2023
En kvinna som kramar en man
De har varit ett par under en längre tid. Nu känner hon att det enda de pratar om är hur de ska få ihop vardagen. Hon skulle vilja att det fanns en djupare kontakt mellan dem, en tvåsamhetskänsla. Relationsexperten Nina Ljungberg ger råd.
Annons
Fråga: Jag och min partner har levt länge tillsammans och vi är båda aktiva i diverse aktiviteter. Vi fungerar bra ihop men jag önskade att det fanns en djupare kontakt mellan oss.
Tips för att komma nära sin partner i sommarBrand logo
Tips för att komma nära sin partner i sommar
När vi pratar är det bara om hur vi ska få ihop vardagen, arbete, hem och egna planer och vår relation känns mest effektiv, prydlig och praktisk.
Jag vill hitta tvåsamhetskänslan som en gång fanns, men jag vet inte hur vi ska nå under alla våra ”duktiga” lager.
/Tips tack!
Nina Ljungberg

• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Ni behöver hitta en balans"
Det du beskriver är att du och din partner har blivit mer som goda kompanjoner än utvecklats som kärlekspar. Och nu saknar du den exklusiva känslan som fanns när ni en gång valde varandra.
Annons
Inget ovanligt dilemma som riskerar att uppstå när relationen upplevs trygg och partnern tas för självklar samtidigt som det finns tusen andra saker som prioriteras före parkontakten.
Men de varma känslorna som en gång fanns hamnar bara längre bort eftersom relationer inte överlever av sig självt, det måste hela tiden tillföras ny energi i kontakten eftersom kärlek kräver engagemang.
Nu behöver ni hitta balans mellan måsten, egen tid och gemensam för att ni ska få chans att nå fram till varandra på fler sätt än som projektledare.
Experten
En bra början är att ta reda på vilka ni är när ni inte presterar och att släppa eventuella perfektionskrav. Intressera er för varandra och prioritera in varandra i era liv och skapa stunder där ni är närvarande och ger av er tid. Gå inte i fällan att tro att ni redan vet allt om den andre eller hoppas på tankeläsning. Möts under lättsamma former, lyssna och hör vad som sägs till varandra.
Annons
Det handlar inte om att bara vara i samma rum utan om känslomässig närhet. Att prata med någon som har mobilen i handen eller liggandes på bordet blir ofta väldigt splittrat, så rensa bort alla störningsmoment, tänd ett ljus och se in i varandras ögon.
Ställ nyfikna frågor utan att det övergår till utfrågning. Försök förstå varandra och respektera att era åsikter kan gå isär. Ha kul och ge positiv bekräftelse. Låt era samtal pendla mellan det djupa allvarliga till det galet glädjefyllda och täck in allt däremellan. Och gör dessa möten till en regelbunden vana.