Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo gillar inte min dotter!
10 dec, 2023
äldre man bråkar med ung kvinna
Vad gör man när ens nya kärlek inte gillar ens barn? Vår läsare Ebba ber om råd eftersom hennes sambo börjat visa tydligt att han stör sig på den vuxna dottern. Psykologen Anna Bennich ger råd.
Annons
Fråga: Jag och min sambo har varit ihop i fem år. Han har inga barn, men jag har två döttrar på 20 och 22 år. Tidigare hade han en fin relation till dem, men nu har han börjat visa tydligt att han ogillar min äldsta dotter och han särbehandlar barnen. Hon bor hemma och han stör sig på henne och vår relation. Detta gör både mig och min dotter ledsna. Hur ska jag bemöta det här? När jag tar upp det spelar han ovetande och skyller på henne.
/Ebba
Psykolog Anna Bennich svarar: "Mina barn och andras ungar"
Anna Bennich
• Anna Bennich är legitimerad psykolog, legitimerad psykoterapeut, föreläsare och författare.

• Hon är också MåBra:s egen psykolog som svarar på läsarfrågor om bland annat stress, sömn, ångest och depression, men också relations- och livsstilsfrågor.
Det du beskriver är inget ovanligt dilemma. Jag kommer att tänka på det gamla begreppet ”mina barn och dina ungar”, hur det beskriver att kärleken vi har till våra egna barn sällan kan mätas med något annat. I de fall ens nya partner inte har egna barn blir det förstås ännu svårare att helt leva sig in i hur kärleken till dem ser ut, hur den påverkar hur vi samspelar med dem och vilka beslut vi fattar.
Annons
Det är inte svårt att förstå att det ibland kan vara frustrerande att stå vid sidan av, utan de där kärlekskänslorna som pumpar oss föräldrar med ökat tålamod och motståndskraft mot trassel. Även om man tycker mycket om någon annans ungar så kan man lättare förhålla sig objektiv, krass och ibland (kanske med rätta) tänka att det curlas lite väl mycket mellan varven. Det är inte heller svårt att förstå att det ibland kan skapas ett känslomässigt utanförskap, eller en slags svartsjuka kanske, som kan tära lite på relationen.
Med det sagt, om det tydligt märks att han är irriterad och därtill särbehandlar tjejerna, så är det ingen vidare bra situation för någon. Jag tycker att du ska ta ett nytt samtal med honom. Se till att ha gott om tid när ni ska prata om det här. Ta inte upp det när ni är i själva problemsituationen eller redan är irriterade på varandra. Då riskerar det bara att uppfattas som kritik, vilket drar igång behovet att försvara sig och det blir mycket svårare att nå varandra.
Annons
Fokusera på problemlösning
Börja med att ge honom förståelse för att det kan vara frustrerande ibland. Fråga om det är något särskilt han uppfattar som problematiskt. Kanske tycker han det är jobbigt att dottern bor hemma trots att hon är vuxen, kanske krockar deras personligheter lite mer än den yngre flickan, kanske har dottern behov som går före hans gällande tid med dig. Kanske är det något helt annat än dessa hypoteser och gissningar, men poängen är att förståelse kan man ge någon utan att det för den sakens skull innebär att man själv gör fel.
Du beskriver att han tidigare haft en fin relation till dem båda. Han har alltså kapacitet att både tycka om och bry sig om dina tjejer. Det tyder på att det är något i situationen eller miljön som förändrats, inte att han bara slutat gilla din dotter. Det är en bra sak!
Försök utifrån det fokusera på problemlösning, vad kan underlätta, vad kan kanske förändras? Målet är ju att skapa färre jobbiga situationer, men också undvika att problemet ökar eller färgar av sig på även andra områden (till exempel er relation). Något ni båda vinner på.
Annons
Foto: TT