När öppenhet om psykisk ohälsa väcker obekväma reaktioner
Trött kvinna håller sig för pannan.
Att våga berätta om psykisk ohälsa på jobbet kräver mod. Men vad händer när öppenheten leder till att man plötsligt behandlas annorlunda? Här ger KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo sina råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Experten: Så stöttar du någon med psykisk ohälsa
Brand logo
Experten: Så stöttar du någon med psykisk ohälsa
Jag har länge kämpat med psykisk ohälsa, framför allt utmattning och återkommande depression. Efter mycket tvekan berättade jag nyligen för min chef att jag går i behandling och att jag ibland behöver anpassningar – till exempel kunna jobba hemifrån vissa dagar eller slippa vara med på sociala aktiviteter när jag inte orkar.
Formellt sett fick jag ett okej, men jag märker att folk ser på mig annorlunda nu. Kollegor frågar hela tiden hur jag mår och vill förvissa sig om att jag inte får för mycket arbetsuppgifter. Det känns som att jag inte längre räknas som “pålitlig” – trots att jag gör mitt jobb lika bra som innan.
Jag skäms över att jag ens sa något. Det känns som att jag försökte vara ärlig och ta ansvar, men blev straffad för det. Hur ska man våga vara öppen med psykisk ohälsa på jobbet när det fortfarande finns så mycket tystnad och misstänkliggörande?
Mvh, "Lisa"

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo: "Modigt – men nu behöver du ta nästa steg”
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
• Vill du läsa fler artiklar av Nathalie Siljerud Joo? Klicka här!
Det är ett stort steg att berätta om sitt dåliga mående till sin chef. Från att du har hållit det helt för dig själv har du nu tagit det steget. Det var modigt gjort tycker jag, och det ligger också i arbetsgivarens intresse att veta sådana omständigheter för att kunna förhindra utmattning.
Det jag funderar över är att du skriver att du berättade detta för din chef med att du nu upplever att även kollegerna vet. Det kanske är helt i sin ordning och att du berättat även för dem, annars har din chef gjort ett övertramp.
Råd från en expert
KBT-terapeuten svarar
Du tycker att dina kolleger ser annorlunda på dig. Utifrån det du beskriver tänker jag att de visar omtanke om dig och att de förvissar sig om att du har det bra. Om man inte fått sådan omtanke tidigare kan det vara svårt att ta emot den. Vid en utmattning är det också ofta svårt att se sina egna gränser och det kan vara viktigt att fortsätta framstå som ”duktig”. Därför blir denna nya situation kanske obekväm för dig.