Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Varför pratar min sambo aldrig om sina barn?
16 feb, 2023
En kvinna och en man i en soffa bortvända från varandra
De har bott ihop i några år och båda har utflugna vuxna barn. Hon tycker verkligen om hans barn men känner att han undanhåller dem från henne och undrar varför? Så här svarar Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert.
Annons
Fråga: För ett par år sedan träffade jag en man och vi har nu flyttat ihop. Vi har båda vuxna barn sedan tidigare. Vi har träffat varandras respektive barn och allt fungerar bra. Det som jag är ledsen för är att min sambo inte berättar saker om sina barn när han haft kontakt med dem. När jag pratat med mina barn så brukar jag berätta om det för honom, så att han vet vad som händer i deras liv.
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråkBrand logo
Så mycket påverkas barn av föräldrarnas bråk
Han kanske inte är så väldigt intresserad, men han lyssnar i alla fall och jag tycker det känns viktigt att berätta. Men tyvärr gör han inte likadant. Jag vet aldrig om han pratat med dem i telefon eller om han stött på dem på stan. Det kan jag få höra om på omvägar eller för att ett av barnen säger något.
Annons
Det värsta som hänt är att ett av hans barn hamnade på sjukhus ett tag. När jag sedan pratade med vederbörande så utgick hen från att jag kände till detta. Vilket jag inte gjorde. Det kändes hemskt pinsamt och tråkigt för mig. Hur ska jag få min sambo att berätta mer för mig och varför gör han så här? Det känns som att han undanhåller sina barn från mig och det känns tråkigt. De är så rara och trevliga och jag tycker verkligen om dem.
/Tystnad
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Jag vet inte varför din sambo gör så här, men jag tror inte det är av elakhet eller illvilja. Jag gissar att det snarare handlar om att han inte tror att du är intresserad eller att han inte är den meddelsamma typen. Berättar han mycket för dig om saker som händer på hans arbete eller om personer han möter?
Annons
En annan sak jag undrar är om du har sagt till honom att du gärna vill att han berättar för dig om sina barn, när han talar med dem och när han träffar dem? Även om det bara handlar om vardagliga saker. Han kanske inte förstår att det är viktigt för dig. Berätta också om händelsen då hans barn varit på sjukhuset och att det blev konstigt för dig att du ingenting visste. Kanske gör detta att han bättrar sig och berättar mer.
Men jag tycker också att du ska fråga honom då och då om hans barn och om han pratat med dem. Då kanske du kan få igång honom att berätta mer. Ett annat sätt att få veta hur de har det i sina liv är att du själv ringer och pratar med dem då och då. Det uppskattar de säkert och ni bygger på det viset en egen relation. Lycka till!