Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Min sambo bestämmer allt och hotar ständigt med att göra slut!
19 jan, 2024
Nedstämd kvinna sitter på sängkanten
"Mia" upplever att hennes sambo bestämmer allt och att hennes åsikt inte räknas. Dessutom hotar sambon med att göra slut när hon säger emot. Hon skriver till relationsexperten Nina Ljungberg för råd.
Annons
Fråga: Vi är två kvinnor som varit sambor länge och på senare tid har jag stört mig på att det bara är hon som bestämmer. Min åsikt räknas inte. Säger jag emot hotar hon att göra slut, och det vill jag inte.
Nyligen föreslog hon att vi skulle öppna upp vår relation. Jag var skeptisk till en början men övertalades – av rädsla att förlora henne. I början var det hemskt, men så började även jag ge mig ut och jag fick massa positiv bekräftelse.
Då svängde min sambo och sade att den livsstilen inte var något för oss. Hon blev svartsjuk och krävde att jag bara skulle vara med henne. Återigen hotade hon med att göra slut.
Jag är så trött på att det alltid är hon som bestämmer. Vad ska jag göra? /Mia

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Det måste upphöra"
Bara för att man är ett par är man inte alltid är i samma fas. Men i en sund relation vill man varandras bästa, man lyssnar in och uppmuntrar varandra att växa även när åsikter går isär. Viktiga beslut ska ske i samspel och det får aldrig vara bara den enas vilja som styr.
Annons
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Ibland kan en öppen relation kännas enklare i tanken än i verkligheten eftersom det innebär fler personer och mer känslor att förhålla sig till. Och det öppna förhållandet blev uppenbart inte så roligt som din sambo hade hoppats på.
För dig blev det däremot en positiv erfarenhet tills din sambo krävde annat. Kanske kände hon sig hotad över att dela dig med fler och blev rädd att förlora dig. Men i stället för att ösa kärlek över dig, hotade hon med att förhållandet var slut om du inte gjorde som hon sade.
Att vilja kontrollera, styra eller begränsa sin partners handlingsutrymme är inte kärlek, och att skrämma och hota kan tyda på exempelvis egen osäkerhet eller ett pyrande missnöje som blir felhanterad. Men att hela tiden dra ”skilsmässokortet” är ingen konstruktiv lösning eftersom det blir omöjligt att känna sig trygg eller få chans att växa tillsammans om det alltid finns en överhängande oro om att relationen är över.
Annons
Då är det bättre att antingen ta tag i och genomföra ett avslut eller så måste hoten upphöra omgående.
Svårt att kommunicera? 5 tips på effektiva lösningar för dig och din partnerBrand logo
Svårt att kommunicera? 5 tips på effektiva lösningar för dig och din partner
Nu är det dags att du vågar stå upp för dig själv. Tänk på all fin bekräftelse du fått och lita på att du är värd att älskas. Lyssna på vad ditt hjärta säger att du vill göra. Älskar du din sambo och ser en framtid tillsammans, kan några timmars parterapi vara en bra investering. Med hjälp av en neutral person kan ni guidas framåt och risken minskar att du ramlar tillbaka in i din gamla roll där du låter din sambo bestämma allt.
Och oavsett om ni fortsätter i en monogam, öppen eller avslutar er relation, är det viktigt att ni skapar en bra situation för er båda.