Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min mamma är full när hon ska passa barnbarnen – kan jag lita på henne?
11 sep, 2025
En mormor som kramar sitt barnbarn.
”Linda” har vuxit upp med en mamma som periodvis har haft missbruksproblem. Nu funderar hon på vilken relation hennes egna barn ska ha till sin mormor. KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste omBrand logo
5 negativa effekter av alkohol som du troligtvis inte visste om
Ända sedan jag var liten så har min mamma, barnens mormor, haft perioder där hon dricker för mycket. I dag är jag 35 år och bor tillsammans med min man och två barn. När jag var liten kunde min mamma vara full flera dagar i rad och då fick jag och min lillasyster klara oss bäst vi kunde. Sedan kunde hon bestämma sig för att inte dricka någonting alls, vilket kunde gå bra ett tag men sedan började hon alltid missbruka igen.
Nu när jag själv har barn så tycker jag att det här beteendet är jättesvårt att hantera. För några veckor sedan så skulle min mamma vara barnvakt och jag skjutsade barnen dit. Direkt när jag klev in genom dörren förstod jag att mamma var full. Jag frågade henne rakt ut men hon sa nej. Då konfronterade jag henne och gick och kollade i skåpen, och precis som jag trodde så hittade jag flera tomma flaskor. Jag gick därifrån direkt med barnen, satte dem i bilen och åkte hem.
Annons
Jag älskar min mamma väldigt mycket och när hon inte missbrukar är hon världens snällaste och varmaste, men jag minns också hur det var att växa upp med osäkerheten om hon skulle vara full eller inte. Jag vill inte att mina barn ska vara i närheten av henne så länge hon missbrukar. Vad kan jag göra?
/Linda
Råd från en expert

Relationsexperten svarar
KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: Se om det går att hitta andra vägar att umgås på
Vilken svår situation för dig. Du vill å ena sidan att dina barn ska ha en fin kontakt med sin mormor, å andra sidan vill du absolut inte att de ska vara i närheten av den otryggheten som du upplevde som liten.
När jag läser om hur du hade det tänker jag att det måste ha varit väldigt ensamt för dig när din mamma drack. Det låter inte heller som du hade någon annan som tog vid när din mamma inte var där. Det är helt begripligt, och sunt, att det väcker starka känslor i dig. Dina barn bör inte vara med din mamma när hon har druckit.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Nu undrar du vad du ska göra. Jag tycker att det var bra att du konfronterade henne och gjorde det tydligt att hennes beteende inte var okej. Jag vet inte om du redan har gjort det, men jag tycker också att du ska återkoppla till henne i efterhand och berätta mer om vad detta väckte i dig. Fråga henne hur hon ser på sitt drickande och hur hon tänker kring det. Var tydlig med att du vill att hon söker hjälp och stötta henne i att ta den första kontakten med vården. Samtidigt kan jag tänka mig att du och andra i hennes närhet kanske redan har försökt att nå fram denna väg. Det är oerhört frustrerande att stå på utsidan och se hur någon förstör sitt liv med missbruk och att vara maktlös i det. Men någonstans måste det finns ett frö till både vilja och kraft hos individen själv.
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Tillåt dig själv att sörja
Det låter på ditt brev som att du ändå hoppas på att kunna ha en fin kontakt med din mamma. Jag tänker att du kanske måste anpassa er relation utifrån hur sanningen ser ut. Även om hon är bra i perioder och då har mycket värme och kärlek kanske inte hon är den som ska vara barnvakt till dina barn. Det kan vara en sorg i att acceptera att hon kanske inte blev den mormor till dina barn som du hade velat ha, precis som hon inte blev den mamma som du behövde. Samtidigt kan det bli väldigt mycket besvikelse och sorg i att fortsätta hoppas på en förändring som inte sker. Det blir inte heller några bra minnen för dina barn om de åter försätts i liknande situationer där hon är alkoholpåverkad.
Annons
Det innebär inte att kontakten måste upphöra, utan se om det går att hitta andra vägar att umgås på. Det kanske handlar om att du bjuder över henne på en fika till er när du eller din man är närvarande. Eller att ni allihopa ses en stund på stan. Då kan du snabbt styra om utifall du ser ett onyktert beteende.
Jag förstår om det inte blir som du hade föreställt dig mormorn till dina barn. Men kanske ni i det nya sättet att umgås på ändå kan hitta små, fina stunder ihop.