Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Hemmet dräller av saker – hur ska det bli när de får barn?
17 aug, 2025
Kvinna kollar ut genom fönster
Läsaren tycker att det är stökigt, ohygieniskt och otrivsamt hemma hos sin son efter att han träffat sin blivande fru – som tycks samla på sig konstiga saker. Relationsexperten Maria Jacqueline Bratt ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapinBrand logo
Äldsta syskonet? Se 5 vanliga saker som tas upp i terapin
Jag har en ganska känslig fråga som jag skulle vilja höra ditt svar på. Du brukar ge bra svar tycker jag. Det hela gäller inte mig utan vår son som är dryga 30 år och snart ska gifta sig. Han bor ihop med sin blivande fru och det är en mycket rar och fin tjej. Både min man och jag tycker om henne men det finns ett väldigt stort orosmoment. Vår son bodde tidigare ensam i en lägenhet som han inredde fint och som han var noga med att sköta om. Han har en hel del saker men hade väldigt fin ordning på allting. Trots att han arbetar heltid tog han alltid väl hand om sitt hem och höll rent och städat och plockade undan.
Sedan, för ett par år sedan, träffade han sin sambo och hon är helt annorlunda. Hon håller inte ordning på någonting utan hemmet dräller av saker efter henne. Från början fick vi höra att hon mådde dåligt, hade en depression och därför inte orkade med så mycket. Hon arbetade inte heller i början. Vi förstod så klart och tänkte att det skulle bli bättre efterhand. Men det har det inte alls blivit trots att hon nu verkar må bättre och har börjat arbeta halvtid. Hon tycks samla på sig massor av konstiga saker och kan inte slänga bort någonting.
Annons
Hemma hos dem hopar sig tomma kartonger, snörstumpar, papper, gamla tidningar och allt möjligt skräp. Jag vet att vår son försöker hålla efter så mycket han kan men han hinner inte med allt. Ibland om vi kommer förbi oanmälda så märker jag att han skäms och börjar plocka omkring sig, medan hans sambo sitter lugnt i soffan och struntar i allt.
Jag tycker att hela hemmet är stökigt, ohygieniskt och otrivsamt och hur ska det bli när de får barn? Det kan inte vara bra för barn att bo i det stöket. Vad tycker du att vi ska göra?
/”Beatrice”

Maria Jacqueline Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar: De får leva som de vill
Tack för dina vänliga ord om min spalt. Det är fint att höra att du tycker att jag svarar bra. Nu när du själv skrivit till mig om ett problem får vi se vad du tycker om mitt svar. Det är kanske inte alls vad du förväntar dig.
Du är orolig för stöket och alla saker i din sons och hans blivande frus hem och undrar vad du ska göra åt saken. Mitt svar är ganska enkelt. Du ska inte göra någonting. Jag tycker nämligen inte att du alls har att göra med hur de har det i sitt hem. Inte hur mycket saker de har eller hur städat och ordnat det är. Det är deras hem och deras liv och de lever det precis som de själva vill.
LÄS OCKSÅ: "Mammas hem är kaos – har gått så långt att jag inte vill dit"
Mabra 21-dagar logoMabra 21-dagar
Sommarkampanj 60% rabatt
Kom i form på 21 dagar!
Skaffa nya kost- och träningsvanor med MåBra. För bara 199 kr får du:
• Kostplan
• Träningsfilmer
• Recept
• Experttips
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Annons
De tycks vara olika när det kommer till detta med städning och kanske beror det delvis på att hans sambo inte mår bra. Eller så är hon en riktig slarvmaja. Oavsett vilket så är din son en vuxen man som fattar sina egna beslut. Han vill uppenbarligen leva med sin sambo och ser en framtid med henne eftersom de ska gifta sig. Det betyder att han älskar henne och bortser från hennes slarv eller oförmåga att hålla ordning. Han stör sig kanske inte alls lika mycket på det som du gör. Uppenbarligen är han medveten om det hela eftersom han försöker städa undan när ni kommer oanmälda.
Ring innan ni åker dit
För att han ska slippa skämmas tycker jag att ni ska sluta med att komma oanmälda hem till dem. Vill ni besöka dem spontant så ring innan och hör om det passar. Alla människor är olika och en del klarar inte av oordning medan andra kan ha det hur stökigt omkring sig som helst utan att må dåligt. Du hör uppenbarligen till de sistnämnda, så var glad att det inte är ditt hem. Det är inte din sak att lägga dig i.
Annons
När det gäller barn så far de inte illa av stök. Men om hemmet blir så stökigt och smutsigt att det är en sanitär olägenhet så är det förstås annorlunda. Jag tycker du ska ta det lugnt med dina farhågor och avvakta hur saker utvecklar sig. Det viktiga för barn är att ha två föräldrar som älskar dem och tar väl hand om dem. Inte om det ligger snörstumpar, papper och kartonger omkring dem. Du kanske inte blir så nöjd med mitt svar men det är ändå att lämna de unga ifred och låta dem sköta sitt hem som de själv vill.
Se 5 anledningar till att vardagssysslor är bra för digBrand logo
Se 5 anledningar till att vardagssysslor är bra för dig