Fråga psykologenFråga läkarenFråga KBT-terapeutenFråga relationsexpertenFråga träningsexperten
Han klarar ingenting – hur får jag fart i min hopplösa man?
14 okt, 2023
Missnöjd kvinna sitter bredvid man i soffa
Maken är passiv, klarar inte av hushållssysslor och kan inte ta kritik. "Mirja" undrar var hennes levnadsglade man tog vägen och hur hon ska göra för att få ett bättre liv. Relationsexperten Nina Ljungberg svarar.
Annons
Fråga: Jag orkar inte längre. Sedan 20 år är jag gift med en man som är hopplös, passiv, handlingsförlamad. Han sitter bara tyst och stirrar in i tv:n, han gör ingenting och klarar inte av ens den enklaste syssla, när han försöker hjälpa till blir det ändå bara fel.
På grund av hans beteende är jag alltid arg, irriterad och jag får göra allt här hemma. Jag har försökt få honom att ändra sig. Jag har bönat och bett, skällt, hotat men jag når inte fram. Han kan inte ta kritik och han vägrar lyssna eller ta några råd från mig. I stället går han iväg eller trotsar mig som ett barn.
Det var väldigt länge sedan jag kände någon attraktion till honom och jag klarar inte ens av att ligga bredvid min man, utan sover hellre på soffan. Alla spår av den vackra och levnadsglada mannen han en gång var, är som bortblåst. Vad ska jag göra för att få ett bättre liv? Jag har provat allt. /Mirja
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammansBrand logo
Olika syn på städning? 6 tips för att hantera att bo tillsammans

Relationsexperten Nina Ljungberg svarar: "Prova ny taktik"
Så som du beskriver er relation är det några viktiga grundstenar som saknas i er kontakt – nämligen kärlek och respekt. Har ni överhuvudtaget pratat om varför det har blivit så här och om ni verkligen ska fortsätta som par?
Annons
För det du förmedlar är att du bär på ett konstant missnöje, irritation och negativa känslor och att din man har gett upp, tappat livslust och sitt driv. Ni lockar bara fram varandras sämsta sidor. Det är visserligen lätt att hamna där efter många år ihop, men det finns inget krav på att leva tillsammans när kontakten mestadels är dålig.
Nina Ljungberg
• Nina Ljungberg arbetar som kurator. Hon är socionom med vidareutbildning i sexologi och svarar på läsarfrågor om sex, samliv och relationer.
Nu vill du inte ha det så här längre och din taktik har hitintills varit att skälla, gnälla, klaga, fram den förändring som du önskar. Det har väl fungerat ”sådär” kan man säga. För präglas samtal av enbart kritik och tråkig ton är risken stor att motparten går in i ett låst försvarsläge.
En annan riskfaktor är om man lurar sig att tro att ältande kan skapa förändring. Men inget händer förutom att energin tar slut.
Så nu undrar jag: Vågar du prova en ny taktik och börja agera? Genom att flytta fokus från felsökande till att i stället bli lösningsfokuserad är chansen större att ni når fram till varandra.
Annons
Ni behöver kommunicera på nya sätt och prata med varandra om varför ni är tillsammans och hur ni båda ser på framtiden. Ta reda på vad som finns kvar mellan er och om det finns något att bygga vidare på? Är det något spår av den ”vackra mannen” kvar – något som ännu tilltalar dig? Låt också samtalet handla om vad ni båda behöver för att må bra. I låsta lägen kan det också vara bra att ta professionell hjälp för att komma vidare och detta oavsett om ni vill fortsätta eller avsluta er relation.