Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min kompis blev våldtagen – nu beter hon sig onormalt normalt
30 jan, 2025
author Maria Jacqueline Bratt
Maria Jacqueline Bratt
Två unga kvinnor kramar om varandra.
Hennes vän beter sig onormalt normalt efter en överfallsvåldtäkt. Förtränger hon det som hänt? Socionomen Maria Jacqueline Bratt svarar oroliga vännen.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Trauman kan påverka relationer- såhär tar du kontrollBrand logo
Trauman kan påverka relationer- såhär tar du kontroll
Det har hänt en hemsk sak med min kompis och jag skulle behöva lite råd med hur jag ska förhålla mig till henne. Hon och jag och ett par andra tjejkompisar hade varit på en tjejmiddag. När vi skulle gå hem enades vi om att ta en taxi tillsammans. Men min ena kompis ville absolut promenera hem och hon hade inte så långt hem. Vi försökte få henne att åka med ändå, men hon insisterade på att gå hem. Ett tag efter att jag kommit hem fick jag samtal från henne där hon grät hysteriskt. Till sist fick jag fram att hon blivit våldtagen och väntade på en ambulans tillsammans med en kvinna som kommit förbi. Jag åkte direkt till sjukhuset och var med henne där hela tiden medan hon blev undersökt. Därefter följde hon med hem till mig och bodde hos mig i nästan tre veckor.
Annons
Hon var ledsen, arg, skakig och mådde dåligt och jag försökte bara finnas där för henne. Gärningsmannen togs efter en vecka och sitter häktad. Det var nog bra för henne och nu har hon flyttat hem. Men jag känner mig väldigt orolig för henne för jag tycker att hon ”kommit över” detta lite väl fort och att hon agerar nästan onormalt normalt, om du förstår hur jag menar. Hon jobbar igen och går till synes omkring som om inget hänt. Hade detta varit jag hade jag varit helt knäckt och bara varit hemma och legat i sängen. Min kompis säger att hon mår bra och att hon inte tänker låta detta förstöra hennes liv. Tror du att hon förtränger det som hänt? Kan livet bara fortsätta som ingenting efter en sådan här sak?
/"Hanna"
LÄS OCKSÅ: Min systers man är våldsam – hur kan vi hjälpa henne och dottern?

Maria J Bratt, socionom och familjerättsexpert, svarar:
Ja, det var verkligen en fruktansvärd händelse din väninna råkade ut för. Så fint att du kunde finnas hos henne i det inledande skedet och att hon sedan kunde bo hos dig den första tiden.
Annons
När något sådant här händer är det viktigt att ha stöd omkring sig och få lov att känna och leva ut alla känslor som dyker upp. Det låter som om din vän gjorde precis det hemma hos dig. Det är väldigt olika hur vi människor hanterar saker och trauman som vi råkar ut för under livet. Vi är alla olika rustade för det. Det finns de som klarar av de hemskaste saker och har en förmåga att gå vidare och lämna saker bakom sig. Sedan finns andra som ”fastnar” i det som hänt och påverkas väldigt negativt resten av livet. Man kan inte säga att något är rätt eller fel utan det är helt enkelt att vi är olika. De personer som har svårt att komma vidare, och där livet blir svårhanterligt, kan behöva hjälp med att bearbeta händelserna och kan finna hjälp i till exempel terapi. Sedan finns det andra som inte behöver professionell hjälp. Det kan bero på olika saker som personlighet och omständigheter.
Maria Jacqueline Bratt
• Maria Jacqueline Bratt är socionom med lång erfarenhet av bland annat konflikthantering och samarbetssamtal.
• Hon svarar på frågor som rör relationer – oavsett om det handlar om familj, kollegor, släkt eller kärleksrelationer.
• Vill du läsa fler artiklar av Maria Jacqueline? Klicka här.
Annons
Din väninna tycks tänka och känna att hon inte vill låta det som hänt påverka hennes liv i större utsträckning och det kan vara hennes sätt att komma vidare. Visst kan det vara så att en del människor förtränger händelser och känslor för att det är alltför svårt att hantera. Då visar det sig ofta efter en tid och de kan då behöva få professionell hjälp, även om det gått åratal efter ett trauma. Jag tror att det bästa för din väninna är att du accepterar hennes sätt att hantera situationen men också att du visar att du finns där för henne om hon vill prata. Om omgivningen ömkar din väninna och bara ser henne som ett offer, så kan det göra mer skada än nytta för henne. Hon är såklart ett offer i denna händelse men hon vill inte att det ska definiera vem hon är och ses som. Jag hoppas att din väninna fortsätter att må bra och leva sitt liv. Försök att inte förvänta dig att hon ska reagera på ett visst sätt för att du själv kanske skulle gjort annorlunda, utan acceptera hennes sätt att bearbeta händelsen.
Annons
Foto: TT/Shutterstock
LÄS OCKSÅ: ”Jag är rädd för min egen son”